måndag 27 september 2010

Måtte tågen hålla

Från den 1 oktober upphör SJ:s avtal med Bussakuten om att skaffa fram ersättningsbussar vid störningar i tågtrafiken. Som senast i går när det var nedriven kontaktledning mellan Gävle och Söderhamn. Bussakuten har kanske inte alltid skött detta på bästa sätt men det har varit ett företag med stora resurser i ryggen eftersom det ägs av ett av världens största trafikbolag: Veolia Transport.

På fredag tar ett familjeföretag i Västerås över detta: Björks Buss. Det finns stor anledning till oro. Bland annat därför att Björks i slutet av förra veckan skickade ut ett avtalsförslag till ett stort antal bussbolag i västra och södra Sverige (kanske ännu fler). Det är bara det att förslaget innebär att bussbolagen kommer att tjäna cirka 25 procent mindre i snitt per körning. Detta i en bransch där marginalerna redan är små. Det finns alltså stor risk för att många av bolagen inte kommer att ställa upp. Och hur som helst: en vecka är inte mycket tid att fundera på.

Vad gör Björks om man inte får fram någon lösning denna vecka? Ja, inte vet jag men jag är på goda grunder rädd för att om ett tåg blir stående och inte kan komma vidare så kommer det på många ställen i landet inte att gå få ut några ersättningsbussar. Då har ändå Björks gått ut och lovat att man skall kunna ha tio bussar på plats en timme efter avbrottet börjat.

Att köra ersättningstrafik för tåg har varit en bra affär för bussbolagen. Men vi får också komma ihåg att det krävt mycket. Tågen stannar inte bara på kontorstid utan även på helger och mitt i natten. Att då få ut bussar och förare har naturligtvis inneburit en hel del jobb. Så det är inte mer än rätt att de fått betalt för detta.

Observera att det "bara" är de tåg som SJ AB kör som kommer att drabbas. De som körs av Öresundståg, Tågkompaniet och vad det nu kan vara ändrar inte sina bussavtal. De vet att värdera bussbolagens tjänster.

En ovanlig syn från 1 oktober: en ersättningsbuss för tåg.

Inga kommentarer: