onsdag 1 september 2010

"Du har troll hemma"

Så ringde då Peter från Nordens Datavärld vid lunchtid i dag och sa att min dator var klar för avhämtning. Han hade räddat Outlook-brevlådan åt mig och installerat det han kunde. När jag kom för att hämta den berättade han hur jag skulle göra för att få Outlook-lådan att fungera. Det lät så besvärligt att jag bad honom installera mitt Office-paket också. Det var bara det att detta med koden låg hemma, så det var bara att åka hem och hämta det igen. Det är inte så långt, men det är bara det att man måste köra vägen som används av dem som skall från Högskolan till Resecentrum. Så det är ideliga stopp vid övergångsställen (och överallt där det går att korsa en gata) så det gäller att ta det lugnt.

Nåväl, Peter installerade programmen och sa att allt nu fungerade. Jag åkte hem, släpade upp datorboxen från bilen och var glad att jag bor bara en trappa upp. Satte i alla sladdarna allteftersom jag hittade dem och startade datorn. Jodå, den startade. Men inte bildskärmen. Den var helt mörk. Det var bara att montera om sladdarna men inte hjälpte det. Telefon till Peter som inte heller lyckades tala om vari felet bestod. Så nu fick jag åka tillbaka både med både datorlåda och bildskärm och väl i butiken fungerade allt igen.

Jag fick rådet att åka hem och koppla in en sak i taget och se hur länge skärmen fungerade. Jodå, skärm, tangentbord och mus först. Sedan omstart med skrivaren också. Funkade. Så modemet och det fungerade. Till sist högtalarna. Nu gick allt perfekt.

Jag ringde Peter och tackade för all support och då sa han:
- Ja, hade det inte fungerat nu måste du ha troll hemma.

Jag tror han har rätt. Så mycket trassel på grund av ett havererat Internet, som dessutom började hos Telia och inte hos mig, har väl aldrig någon datorägare haft.

PS. Jag har lyckats flytta över alla bilder och dokument från den externa hårddisken till datorns hårddisk så nu är allt lugnt. DS.

1 kommentar:

sjguide sa...

Min skärm har faktiskt också havererat för några dagar sedan. Hur många gånger jag kopplat om alla sladdar så går det inte. Jag misstänker att det kan vara sladden så jag får köpa en ny.