måndag 11 juli 2011

Fest i Motala - fy fan!

Jag hade ett tjänsteärende i Motala i fredags och lördags och jag tog därför in på Best Western Hotell Statt. Där blev jag vänligt välkomnad och köpte ett parkeringstillstånd för 85 kronor för ett dygn. Eftersom det var en parkering på en öppen gård som inte ens var asfalterad utan låg i en sluttning tyckte jag det var ett ohemult högt pris. Men det var ju inte jag som betalade.

I receptionen sade de att de hade graderat upp mig så jag hade fått ett bättre rum än jag beställt. Där borde jag naturligtvis anat oråd. Varför skulle jag som nästan aldrig bor på Best Western bli uppgraderad på ett hotell som var nästan fullbokat? Jag fick alltså ett lite större rum, men det fanns en baktanke. Det var nämligen så att rummet låg mot Stora torget och visserligen erbjöd en fantastisk utsikt över torget och Vättern. Men vad stod mitt på torget: jo, en scen! Jag anade det värsta. Man jag hade fel. Det blev värre. Mycket värre.

Jag drog en repa på stan och Motala har fått en mängd nya bussar så det fanns lite att fotografera. När jag gick tillbaka mot hotellet var det en grupp som kallade sig Tuta & Kör som uppträdde. Som alla grupper som vänder sig till barn var deras framträdande påfrestande för att inte säga pinsamt. Sedan hade jag ett ärende till Mjölby så jag tog bilen dit och började med en pizza på Valentino mittemot järnvägsstationen. Bara ägarens show där är värd hela kostnaden för att äta där. Det är fantastiskt att se hur han kan hålla ordning på tio beställningar på en gång samtidigt som han känner igen alla gäster.

Jag var där förra året så mig kände han igen med en gång. Och han blev uppriktigt glad när han såg mig. Mitt besök i Mjölby betyder nämligen att nu är det dags för den årliga avstängningen av järnvägen Mjölby-Motala. Och det det betyder att resande från sena X 2000-tåg missar ersättningsbussarna. Det betyder alltså att resenärerna kommer in till honom och köper pizza medan de väntar på nästa förbindelse. Pizzorna är goda. Och stora. Så stora att inte ens jag orkar äta upp dem.

När jag kom tillbaka till Motala var det mesta kring Stora torget avstängt. Så jag gjorde massor med försök att hitta parkeringsplatsen men det lyckades inte. Till sist valde jag en annan parkering i närheten. Den låg vid Kungsgatan och hotellet låg vid Kungsgatan. Det var alltså bara att följa gatan rakt fram.

Men då: gatan var avstängd och där stod det två killar som skulle ha 150 kronor i entré. Jag gick fram med mitt haltande ben och sa att jag skulle till Statt och undrade om jag fick passera ändå. Icke sa nicke. Att vara rädd om sina turister ingår inte i Motalas policy tydligen. Jag frågade om jag såg ut som en som ville delta i festligheterna men det svarade de inte på. De visade bara på en omväg på cirka en kilometer som jag kunde gå för att undvika entréerna. Nu var jag rejält förbannad och bestämde mig för att aldrig mer frivilligt återvända till Motala.

Min irritation gick ut över receptionisten men jag kanaliserade den i att begära pengarna tillbaka för parkeringsplatsen eftersom jag inte hade hittat den på grund av alla avstängningar. Utan någon kommentar svarade hon att visst fick jag tillbaka den om jag ville. Något bättre till sinnet gick jag upp på rummet.

Där var det fullt helvete. Utanför höll nämligen Highlights konsert. Eller skränade. Det är möjligt att det var njutbart om man stod på torget och hade betalat 150 kronor i entré. På rummet var det bara outhärdligt. Hotellet hade i alla fall varit omtänksamma att lägga upp ett par öronproppar. Jag stoppade dem i öronen. Inte gjorde det någon som helst nytta. Vid halv elva var det i alla fall tyst och jag trodde att oväsendet slutat för kvällen. Jag tog en sömntablett och gick och lade mig. Precis som jag skulle somna blev det ännu värre: Trubaduren - eller vad man skall kalla honom - Björn Rosenström. Den värsta artist jag vet. Att behöva lyssna till hans kvinnoföraktande sånger typ "Vi är pojkarna som busar med flickornas musar, om du drar ner min byxa får du se en yxa som gör allt för att ha det lite ballt" blev för mycket så jag somnade mot alla odds. Tack Imovane.

Men frukostbuffén var bra. Så bra den nu kan bli när det saknas bacon och äggröra. Men det fanns våfflor. Inte för att jag någonsin sett någon på ett hotell grädda våfflor av den framsatta smeten i det likaledes framsatta våffeljärnet men det tyder på omtanke att det finns. I vanlig ordning nöjde jag med två fralla och lite frukt. Samt ett kokt ägg. Det fanns 7-minutersägg. Precis som det skall vara.

Tuta & Kör underhöll, ja vem? De hade i alla fall en modest nivå på ljudet.

Allt elände har ett slut och på morgonen dagen efter kvällen före hade de redan hunnit städa Stora torget och man kunde njuta av utsikten från rummet.

Bilderna blir större om man klickar på dem.

2 kommentarer:

Olof Lagerkvist sa...

Aj aj, låter inget vidare det där! Hotelltips för Motala är annars Park Hotell som ligger där järnvägen går i en skarp hurva från stationsområdet mot bron över Göta Kanal. Där finns det gott om parkering, lätt att ta sig dit man ska osv. Perfekt för övernattning på tjänsteresor. (Om nu hotellet finns kvar, det var några år sedan jag jobbade i Motala.)

Staffan Sävenfjord sa...

Jo, Park Hotell finns kvar. http://www.park-hotel.se/ Problemet var bara att mitt företag hade avtal med Statt. Där låg också en lokförare som skulle kör första tåget på morgonen. Hoppas hon fick ett rum åt gården.