Det är rötmånad. Redaktioner och företag sköts av semestervikarier. Alltså borde man inte bli förvånad när man läser i GP att SJ nu har begärt hos Trafikverket att de inte skall ange orsaken till att ett tåg är försenat utan bara hur mycket försenat det är. Eller beräknas bli. Jag trodde först det var någon rötmånadshistoria som någon lurat i en finnig journalistelev med ambitioner att bli en ny Janne Josefsson. Men så var det inte alls. Artikeln var skriven av Ulf Nyström, Sveriges bästa journalist när det gäller transportfrågor. Det var alltså sant som stod i den.
SJ:s argumentation utåt för att man skall sluta att informera om förseningsorsaken är minst sagt patetisk. Det är argument från att flyget gör ju inte till att det blir bättre information om de som svarar för den kan ägna mer tid åt att beräkna förseningar än att ta reda på orsaken. Det är ingen semestervikarie som skrivit det heller utan SJ:s biträdande presschef, som måste anses rutinerad på det jobbet.
Det kan vara svårt att ge en entydig förklaring till att ett tåg är försenat. Ibland tappar tåget några sekunder här och där och många sekunder blir till minuter. Men ju större försening det är, ju lättare är det att hitta en förklaring. Det är ännu svårare att beräkna hur mycket tåget blir försenat till en station. I varje fall om man inte har tillgång till en kristallkula. Saida är ju död.
Visst, vem som helst kan räkna ut att om tåget gick 15 minuter sent från Stockholm så är det en bra gissning att det blir 15 minuter sent till Hallsberg också. Men det kan ju också hända mycket på vägen och det mesta av det är oförutsett och kan inte förutses om man så har all tid i världen. Vem kan veta att loket tänker lägga av i Flen. Eller att signalerna kommer att felaktigt visa stopp i Vingåker? I praktiken blir den beräknade förseningen lika osäker som nu. Om man då kompletterar den beräknade förseningen på 30 minuter med att det beror på spänningslöst vid Katrineholm så vet åtminstone den vane resenären att det är just en beräkning och att det i själva verket kan bli mycket mer. Men om de säger att det beror på att tåget blev försenat på grund av signalfel i Kolke så vet man att det är sannolikt att tåget inte kommer att tappa mer tid. (Sedan återstår att ta reda på var Kolke ligger.)
Den informationen vill nu SJ undanhålla sina resenärer och har begärt hos Trafikverket, som svarar för utrop i högtalarna och skyltning på monitorer på stationerna, att de slutar ange orsak. Trafikverket hoppar i taket av glädje. "Hurra, mindre jobb till samma betalt". Trafikverket är en myndighet. Trafikverket skall hålla sig neutrala i sådana här frågor. Icke minst för att det numera finns andra järnvägsföretag som kör resandetåg. I själva verket trannsporterar SJ numera betydligt mindre än hälften av dem som åker tåg. Således vill Svenska Tågkompaniet att Trafikverket fortsätter att informera om förseningsorsaker. Hur andra järnvägsföretag ställer sig vet jag inte men jag antar att de inte går i SJ:s ledband.
Det SJ inte vill är förstås att folk skall märka vad förseningarna beror på. Att det alltför ofta är lokfel eller vagnfel eller personalbrist. Trafikverket har samma slemma motiv. De vill inte att folk skall veta hur många förseningar som orsakas av signalfel, rälsbrott eller spänningslöst. Resenärerna skall få information på tåget. Sägs det och det kommer kanske också att tas bort snart.
Stå för era egentliga motiv, SJ och Trafikverket, och framställ inte en klar försämring som en förbättring. Det blir inte bättre beräkningar av förseningarnas storlek framöver. Helt enkelt därför att det inte går. De som jobbar med sådant gör redan det bästa de kan. Och sluta göra er löjliga. Lägg resurserna på att få tågen att gå i tid i stället.
Ett försenat SJ-tåg i Alvesta. Förseningen berodde på att ett mötande tåg var försenat. I fortsättningen får jag inte veta den orsaken.
PS. Kolke ligger mellan Gnesta och Flen.
3 kommentarer:
Om jag fattat det rätt kommer man även i fortsättningen att ange orsak på Internet.
Att man förut ropat ut orsaken har jag inte hört så ofta. Jo, man sa visst en gång "det beror på trafikledningsteknisk orsak".
Men givetvis tycker även jag att det är en försämring man gör.
Fyndig rubrik förresten :)
Du skriver att det är en rutinerad typ, SJ:s biträdande presschef, som har kommit på idén. Hade man inte vetat det hade min gissning varit att SJ skaffat sig en ny mellanchef någonstans som måste visa att han finns till och är existensberättigad genom att komma med ett förslag till förändring.
När det gäller en sådan mellanchef måste han agera snabbt, han måste visa framfötterna. Ofta blir det ett ogenomtänkt och dåligt förslag, snabbheten och själva förändringen i sig är prioriterad.
Då blir det ofta så att förslaget inte blir så gammalt, ingen gillar det och det fungerar inte i verkligheten. Då kanske inte mellanchefen blir så gammal heller.
Det är vad jag tror kommer att hända med detta påhittet. Det kommer inte att falla i god jord hos resenärerna och kommer inom några månader att förändras igen.
Det borde man begripa från början, SJ borde vid detta laget veta att det är information som resenärerna vill ha. Efter dom senaste vintrarnas strul borde detta stå klart.
"Du skriver att det är en rutinerad typ, SJ:s biträdande presschef, som har kommit på idén. Hade man inte vetat det hade min gissning varit att SJ skaffat sig en ny mellanchef någonstans som måste visa att han finns till och är existensberättigad genom att komma med ett förslag till förändring."
Jag skrev att det var en rutinerad typ som skrev meddelandet om detta. En rutinerad journalist alltså. Jag ansluter mig till din teori om att det är en mellanchef som vill visa framfötterna som kom på den galna idén. Det är ju ungefär som att bli kvitt sina räkningar genom att elda upp dem. Eller sina sjukdomar genom att kasta medicinerna.
Skicka en kommentar