onsdag 13 juli 2011

Sexsång på Skansen

Såg ni Allsång på Skansen i går. Jag tyckte det var ett kul program och mycket piggare än det var på Anders Lundins tid. Nu läste jag dock i Aftonbladet att jag som äldre inte alls gillade det. Jag tog illa vid mig av Veronica Maggios "Jag kommer" och Eric Amarillos "Vill du ligga med mig". Vi äldre gillar inte sånt. Det sade självaste Kjell Lönnå som dock såg sjukligt glad ut i programmet. Att karln fyller 75 år i dag gör mig mycket avundsjuk. Tänk om man vore så pigg och hade kvar sin hårfärg och sina lockar från ungdomen som han. Men å andra sidan kan jag ju svara på frågor och inte bara skrika om hur bra det är att sjunga som svar på allt. Kanske trots allt han inte hade något i programmet att göra. Som äldre tyckte jag han var det mest pinsamma inslaget i programmet.

Aftonbladet tar alltså i rejält. De kallar programmet för Sexfesten på Skansen. Detta för att en ung sexig sångerska (sånt gillar vi gamla gubbar trots prostatabesvär) sjunger en låt med lite tvetydig text. Eller för att en gubbe som såg ut att vara i min ålder (men han var visst 40) sjöng om att ligga. Programmets verkliga höjdpunkter, Elisa i Elisas och Sara Varga förbigick de med tystnad. Programmets lågpunkt förutom Lönnå, nämligen Per Andersson som skulle föreställa komiker och Katrin Sundberg i den enda roll hon kan, Häxan Surtant. Jag fattade inte det roliga i deras framträdanden. Robert Gustavsson, du är förlåten dina Peps-parodier i tidigare Allsång.

Sedan skall man förstås ha kommentarer. Lönnå är gaggig nog att kritisera programmet han själv är med i men han är ju alltid glad. Så det gäller att hitta ännu en annan surgubbe som också alltid verkar glad. Tills han börjar prata vill säga. Så man ringde Bosse Larsson. Han tyckte inte om programmet. Det var ju inte precis någon nyhet. Han har nog inte tyckt om det sedan han själv var programledare.

Någon som kan förklara vad den där påfrestande Anton har i programmet att göra? Måns klarar sig säkert helt bra själv även om Aftonbladet märkte att han sjöng ett ord fel i "Stockholm i mitt hjärta". De fick det att låta som en nationalkatastrof.

För övrigt gillade jag Sven-Bertil Taube i TV i lördags. Och han kom inte av sig en enda gång.

1 kommentar:

sjguide sa...

Tittar faktiskt aldrig på Allsången, och ännu mindre spenderar jag 100kr på det men Aftonbladet är ju ingen mästerblaska direkt.

Sanna Varga hörde jag i Sundsvall i helgen och hon var väl helt okej.