måndag 4 juli 2011

Västtrafiks kundservice - ny suck!

Från den 1 juli skulle alla vi som bor i Borås och fyllt 65 år få åka fritt inom kommunen med undantag för vissa tider i högtrafik. Det låter ju bra och Borås stad betalar Västtrafik för detta. Västtrafik tog säkert emot pengarna tacksamt och sedan tog de resten med en klackspark. Det kortet man skall ha för att visa upp på bussen kom nämligen inte. Någon dag innan dök det upp på hemsidan att de blivit försenade men att man skulle kunna åka på sin legitimation fram till och med i dag. Senast i dag skulle kortet komma.

Brevbäraren kom med massor av reklam men inga brev, inte heller från Västtrafik. Så jag ringde Västtrafiks kundservice och fick vänta i 10 minuter trots att jag hela tiden hade plats nummer 1 i kön enligt telefonsvararen. Sedan blev jag kopplad till någon som inte hade en aaaaning om det här erbjudandet men trodde att jag skulle kunna åka på legitimationen till dess jag fått kortet sedan jag förklarat vad det gällde. Det lät föga förtroendeingivande så jag bad att få kopplad till en kollega, som visste bättre.

Efter ett par minuter fick jag svaret att legitimationen gäller i morgon också. I morgon får jag se om hon hade rätt. Men varför orkar man inte rätta budskapet på hemsidan så hade jag sluppit ringa och förslösa en kvart av min tid på att vänta i telefon. Den här gången hade jag bestämt mig för att inte höja rösten och det lyckades men det var väldigt svårt. Okunnighet och ointresse hos en kundservice är bland det värsta jag vet. Om jag vill höra vad någon tror så ringer jag till Svenska kyrkan.

Jag kräver härmed Västtrafik på ersättning för denna tid inklusive samtalskostnad vilket motsvarar 50 kronor extra laddat på det kort med kontoladdning som jag även i fortsättningen måste använda om jag åker mellan 06.00 och 08.30 eller 15.00 och 18.00 måndag-fredag.

Tillägg 5 juli:
Sedan jag skrev detta tog jag bussen ner till stan i går, mest för att se om det skulle fungera att visa legitimation på att man fyllt 65. Den första föraren tittade förstrött på körkortet utan att säga något eller protestera. Vid Södra torget bytte jag buss. Den föraren tittade lite mer intresserat och frågade om jag inte fått mitt kort än med lite beklagande min. I ögonen kunde man läsa: "Ja, se Västtrafik".

Får se om kortet kommer i brevlådan i dag. Hemsidan har i alla fall nu ändrats så att det står att det skall räcka med legitimation i dag också.


Tillägg 5 juli eftermiddag:
Kortet kom inte i dag heller. Men nu har Västtrafik insett att utsändandet av kort har brutit samman och man får åka på legitimation till och med måndag 11 juli. Visste man inte det redan i går så att jag kunde få rakt besked av kundservice och att hemsidan slutat med sitt mantra "korten kommer senast måndag 4 juli". Det hade sparat såväl kunder som dem mycket besvär.

Inga kommentarer: