lördag 19 januari 2013

Ingen tidning i morse

I morse visade termometern här på Kristineberg i Borås 15 minusgrader och det kändes skönt att dricka varmt kaffe till frukost och bläddra i tidningen, som det stackars tidningsbudet förstås hade distribuerat trots kylan. Det hade han säkert gjort också om det nu funnits några tidningar i tryckeriet, men detta hade drabbats av ett haveri.

Den vanliga proceduren då är att gå ner på bottenvåningen och kolla om tidningarna finns där. Check och nej. Då lyssnar man på lokalradion om det kommer något meddelande i samband med den lokala nyhetssändningen. Check och nej. Då tar man sig in på Internet och kollar om det finns något meddelande där. Check och jo, det gjorde det faktiskt.

Där stod det att tidningen inte skulle bäras ut i vissa områden utan man fick själv hämta den på angivna adresser. För Kristineberg stod det "Tidningar finns busskur Sparrfeltsgatan och Lars Kaggsgatan 19". Jag vet inte hur ni läser detta men jag läser det som att de skulle finnas i busskuren som ligger cirka två minuters gångväg från Lars Kaggsgatan 19. Någon närmare adress på denna finns nämligen inte. Och det är dessutom där tidningarna brukar finnas. Men så skulle det förstås inte tolkas utan tidningarna fanns bakom ingången till Lars Kaggsgatan 19. Den nedre av dem där det inte ens står en siffra på dörren. Så jag kollade förstås vid den övre och där fanns inga tidningar. Av en händelse såg jag på håll en man med en tidning i handen så jag gick ditåt han kom från och hittade en tidning. Då hade jag hunnit leta genom samtliga fyra busskurer på området.

Visst kan tryckeriet haverera men jag förstår inte att en dagstidning, som är så pigg på att kritisera dåligt kundbemötande på annat håll, inte kan ha några fastställda rutiner för sådant här. Som att tidningarna när detta händer alltid finns att hämta på samma plats åtminstone. Och lämpligen på en central plats i området och inte i ena utkanten.

Skärpning, Borås Tidning, kan ni inte ge oss vad vi betalar för måste ni åtminstone kunna ge oss ett säkert alternativ. Men ni har tidigare visat att läsarna betraktar ni som rätt oviktiga för er. Så jag ber om ursäkt om jag stört.




Inga kommentarer: