tisdag 11 mars 2014

Nils Horner - i minne

Jag minns dem från mina tonår. Gustaf Svensson i Genève, Göran Byttner i Bonn, Arne Thorén i New York, Alf Martin i London och den bäste av dem: Hans Granqvist i Hongkong. Sveriges Radios utrikeskorrespondenter som lärde mig mycket om andra länder och deras kultur. Trevligt att lyssna till dem var det också.

Även på senare år är det många utrikeskorrespondenter i radion som man lärt sig att uppskatta. Kjell Albin Abrahamsson i Warszawa, Lars Palmquist i Sydamerika, Bengt Terner i Harare... Men bäst av dem alla: Nils Horner.

Nu på förmiddagen nåddes jag av beskedet i radions nyheter att Nils Horner är död. Han blev nedskjuten på en gata i Afghanistans huvudstad Kabul i morse. 

Nils Horner var född i Borås och son till min teckningslärare. Men jag har aldrig träffat honom personligen utan han förblev en vän i etern. Jag saknar honom mycket. Och radions nyhetsuppläsare hade svårt att hålla rösten stadig när han meddelade den hemska nyheten.

Det finns säkert någon som kan efterträda Nils Horner. Men finns det någon som kan göra det lika bra? Mannen som offrade det mesta för att vara en bra journalist och som enligt Borås Tidning aldrig var rädd men försiktig.

Inga kommentarer: