söndag 30 mars 2014

Nu har jag blivit gammal

Jag fyllde år för några dagar sedan. Närmare bestämt 70 år. Så nu har jag blivit äldre än jag trodde att jag skulle bli när jag var yngre.

Någon större skillnad är det väl egentligen inte. Jag har börjat kolla dödsannonserna i Borås Tidning på morgonen och är jag inte med där så lagar jag frukost. Och gungstolen jag tänkt köpa till min pension är ännu inte inköpt.

Det värsta med att fylla 70 är att alla de tilläggspensioner som vräktes över mig när jag fyllde 65 bara gällde i fem år och sålunda nu har upphört eller kraftigt reducerats. Så det blir lite mindre pengar på kontot varje månad nu framöver. Å andra sidan har väl mina utgifter också minskat för man är ju inte ute så mycket nuförtiden. Så det får väl gå...

Födelsedagen firades i stillsamhet med bara mina närmaste vänner. För övrigt hade jag lyckats hemlighålla dagen ganska väl och det var precis som jag ville ha det.

Jag bjöd på smörgåstårta och frukttårta från Gullkragens Konditori, Borås bästa. Fantastiskt goda, båda två. Och rejält tilltagna.





Jag köpte en present till mig själv. Någon gång har jag tänkt att jag skall lyxa till riktigt och köpa en riktigt dyr whisky. Vad kan passa bättre att göra det nu när min ekonomi kommer att försämras. Det blev alltså en 25 år gammal Laphroaig från 1989. 1 802 kronor på Bolaget. Var det värt det? Jag vet inte, men visst är den god. Och rökig. Jag gjorde misstaget att ställa mig med glaset under brandlarmet och då löstes detta ut. 


Är det för övrigt inte konstigt att om jag köper mjölk i affären som är tio dagar gammal så får jag den mycket billigare än mjölken som är två dagar gammal. Borde det inte vara likadant med whisky?

1 kommentar:

Lokforaren sa...

Grattis i efterhand, Staffan! Smörgåstårtorna ser riktigt smaskiga ut, där missade man nog något...