onsdag 8 juni 2011

Västtrafiks kontoladdning igen

Västtrafiks vd Lars Backström kommenterade min tidigare blogg i ämnet och berättade på att man tittar över det här. Så gör ett företag som tar sina kunder på allvar och jag hoppas att det också tränger ner genom organisationen.

Jag får korrigera mig lite i det jag skrev förut. I Köpvillkoren står "7.2 Du åtar dig att omgående informera Västtrafik om ändring av mobiltelefonnummer eller bankkortsnummer (t.ex. på grund av att det gamla har gått ut eller att du har bytt bank)." Det skulle med fördel gå att förtydliga med t ex "på grund av att det gamla har gått ut och du har fått ett nytt kort". Eftersom man får det nya kortet automatiskt kan det vara värt ett särskilt påpekande.

För övrigt har det tagit mer än två veckor nu från det drogs 200 kronor från mitt konto för att jag skulle kunna autoladda kortet på nytt men det är fortfarande inte aktiverat. Det är definitivt inte tillfredsställande. Västtrafik har ju fått mina pengar och då skall jag naturligtvis få min tjänst åtminstone efter den vecka som utlovats. Jag har i och för sig pengar kvar men om jag inte haft det så hade jag alltså stått där med lång näsa när det visade sig att kortet var tomt och jag inte kollat på hemsidan.

Finns alltså en del kvar att göra...

PS. Ringde Västtrafik och fick veta att kortet aktiveras först sedan man åkt på det efter det beloppet dragits. Rimligt kanske men det går ju att vara tydligare. Den här gången var de i alla fall trevliga på Kundservice fast det var något tekniskt fel på telefonen så jag fick ett oljud i örat med jämna mellanrum. Det var dock inte kundmottagaren som skrek åt mig. DS.

3 kommentarer:

Olof Lagerkvist sa...

Tips: Det behöver det inte dras något belopp från kortet för att autoladdningen ska aktiveras på kortet. Det räcker med att kortet på något vis kommer i kontakt med centrala systemet, du kan t ex be personalen på ICA Maxi kolla saldot på kortet. Personalen ska då se texten "Autoladdning aktiverad" i displayen när dom lägger på kortet på läsaren.

(Med reservation för att något kan ha ändrats nyligen.)

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Olof!

Ja, det var vad de sa till mig på Kundservice också och som jag skrev som ett PS i mitt inlägg.

Men stort tack i alla fall.

Hälsningar
Staffan

Olof Lagerkvist sa...

Ja menade alltså bara att förtydliga att du behöver inte åka på kortet för att det autoladdningen ska aktiveras, det räcker med att du t ex kollar saldot på ICA Maxi. Bara som ett litet tips alltså!