tisdag 28 juli 2015

I dag kan bloggen fira 7 år och 7 dagar


Det var den 22 juli 2008 som jag bestämde mig för att börja blogga. Redan från början gjorde jag en mängd fel, som man absolut inte skall göra enligt de blogglärde. Således:

1. Man skall ägna bloggen åt ett enda ämne. Men den här bloggen spretar åt alla håll. Precis som mina tankar.

2. Man skall lägga ned mycket möda på formuleringar och se till att det inte blir några stavfel, syftningsfel eller att man förväxlar subjekt och ackusativobjekt. Jag vet inte ens om mina meningar någonsin har innehållit ett ackusativobjekt. Eller subjekt.

3. Man skall skriva regelbundet. Jag skriver när jag får lust. Ibland är det en månad mellan inläggen, ibland ett par minuter.

4. Man skall svara dem som kommenterar. Det är jag väldigt slarvig med - såvida de inte innehåller ord som berömmer mig. Därför får jag inte heller så många kommentarer.

Hursomhelst så har bloggen fått många läsare. Blogspot räknar i sidvisningar vad nu det innebär men fram till detta nu har de räknat samman 214 611 sådana. Och då vet jag att det saknas statistik för en lång period, vilket motsvarar minst 15 000 sidvisningar ytterligare.

Det finns några bloggar jag har haft som förebild. Jag nämner dem utan rangordning. Först den som inspirerade mig att börja blogga. 
Kenneths vardag
Kenneth Svensson betraktar Malmö och övriga världen från sin lägenhet på 13:e våningen när han inte är ute på kryssning.

En annan bloggare som inspirerade mig från början är Bernt Järnepalm. Numera bor han större delen av året i Torrevieja och bloggar därifrån.
Tidiga morningar och sena nätter i Torrevieja
Bernt  är rapp när han skriver om livet med boule och goda viner i den spanska staden.

En mycket bra blogg är
I huvudet på en lokförare
Lokföraren berättar om sitt jobb och det märks att han var journalist i ett tidigare skede av sitt liv. Och så gillar han min blogg eller vad säger ni om detta? 

Inte trodde jag att jag skulle blogga i mer än sju år när jag startade. Men vem vet: kanske det blir sju år till? Sedan är jag nog för gammal. Jag har ju i alla fall redan nu hunnit fylla 71 år.  

Häng med! Mitt mål är att ha uppnått 500 000 sidvisningar innan jag lägger av år 2022. Då räcker nog i alla fall inte strömmen till för min dator eftersom Vattenfall skall stänga Ringhals 1 och 2.

Här finns Mitt allra första blogginlägg. Observera att jag fick en kommentar och en kram från självaste Kim Kärnfalk. Alla bloggare har inte fått sin första kommentar från en kändis. 


PS. Anledningen till att jag inte firade på 7-årsdagen är att jag glömde bort det. DS.


1 kommentar:

Lokforaren sa...

Tack för de snälla orden, Staffan! Uppskattar din blogg också. Det där med att svara på alla kommentarer känner jag igen och har lite dåligt samvete över. Egentligen vill man ju svara på alla kommentarer, eftersom man verkligen uppskattar att folk tar sej tid att skriva, men ibland hinns det helt enkelt inte med eller faller i glömska. Ibland kanske det bara hade räckt att skriva "tack" eller "håller med" eller något sådant? Hur som helst, dina kommentarer tillför alltid väldigt mycket. Det märks att du varit med ett tag och har både kunskap och erfarenhet. Fortsätt gärna på den inslagna (järn) vägen!