lördag 25 juli 2015

Sorg för oss melodikryssare

Jag hör till dem som varje lördag klockan 10 sätter mig framför radion och löser Melodikrysset. Från början letade jag fram en tidning med rätt kryssruta och löste det med hjälp av kulspetspenna. Ibland blev det så mycket fel att jag fick leta fram en annan tidning med en ny fräsch kryssruta. Visst hade jag kunnat välja blyertspenna och suddgummi i stället men det kändes inte som någon sport. Sedan brukade jag skicka in lösningen i ett kuvert med frimärke på. Men jag har aldrig någonsin vunnit något trots att jag skickat in krysset i stort sett varje lördag i över 30 år.

Numera gör jag det på dataskärmen och så är det bara att klicka och skicka in den färdiga lösningen. Om man lyckas lösa allt vill säga. Jag skall erkänna att de senaste åren har jag fuskat. Jag har gått in på klintenberg.net och där har jag fått hjälp av Sverker Klintenberg med svaren på det jag inte kunnat själv. Det har blivit alltmer sådant genom åren allteftersom mängden musik i världen växer. Har Sverker eller hans fru Eva inte själva kunnat svaret så har vi fått hjälp från de många kommentarerna som kommer in i realtid.

Sverker Klintenberg kommer från Marks kommun söder om Borås men har bott många år i Landskrona. I dag fanns en dödsannons i Borås Tidning att han har lämnat oss i en ålder av 50 år. Det var cancern som besegrade honom. Den gudarna älskar dör ung, heter det.

Jag har aldrig träffat Sverker in the real life men han har ändå känts som en god vän eftersom "vi bestämt träff" på nätet varje lördag. Jag kommer att sakna honom men vill i alla fall hedra hans minne med dessa rader.

Läs kommentarerna i högra spalten på klintenberg.net så märker ni att det är fler än jag som uppskattat honom. (Det är väl risk för att länken inte kommer att fungera så länge.)

Vila i frid och frid över ditt minne, Sverker! Mina tankar går också till din fru och din övriga familj.

1 kommentar:

Unknown sa...

Trevlig kommentar om Klintenberg.net .Vi är några som fortsätter lösa melodikrysset tillsammans och känner oss mer och mer som vänner. Några har träffats irl på kryssningar med båt där man löst krysset tillsammans. Nu är det föreslaget en kryssning på land! Undrar om det blir på buss, tåg eller vandrarhem!?
Hälsningar från Halland
och Sonja