tisdag 8 september 2015

Öppet hus på Kristinebergskolan



Del 1 finns här
Del 2 finns här
Del 3 finns här
Del 4 finns här

Så stod då Kristinebergskolan i Borås färdig. Den ligger i slutet av Sparrfeltsgatan och därifrån har man nu fått denna ändrade vy.


Den 17 augusti var dagen före invigningen och man passade därför på att ha Öppet hus mellan klockan 17.00 och 20.00. Mycket folk hade begett sig dit för att se en skola inifrån. Vi som inte går i skola eller jobbar på en sådan får ju inte så många tillfällen till det.

Själv har jag bara sett en skola inifrån tre gånger med denna sedan jag själv lämnade skolan med studenten 1963, då frånräknat de lokaler som används av postgymnasiala utbildningar. Första gången var 1997 när jag gjorde ett reportage om skolskjutsarna i Gullspång. Utbildningschefen hade sitt kontor i skolan och jag passade på att be om en rundvandring i skolan även om det låg utanför ämnet för reportaget.

Andra gången var 2003 då vi firade 40-årsjubileum av studentexamen. Då blev vi visade runt i Bäckängsgymnasiet i Borås. Fast på vår tid hette det rätt och slätt Högre Allmänna Läroverket i Borås. Som jag minns det var det inte särskilt mycket ändrat sedan vi själva gick i gymnasiet.

Och så nu då denna tredje gång i samband med Kristinebergskolans Öppet hus. Fortfarande kände jag den där obehagskänslan som jag alltid känt när jag gått in i en skola. Men risken för att vi besökare skulle utsättas för en oförberedd lappskrivning får väl bedömas som obefintlig.

Skolbyggnaden sedd från den inre skolgården. Visst har det blivit snyggt.


Skolmatsalen ligger i en vinkelutbyggnad.


I gymnastiksalen finns den vanliga utrustningen med ribbstolar och basketkorgar. Golvet var fjädrande. Lokalen kan delas i två så att två klasser kan ha lektioner samtidigt. Eller delar man fortfarande upp flickorna och pojkarna i olika grupper när det gäller gymnastik?  Konstaterade också att det stod "Tjejer" respektive "Killar" på dörrarna till omklädningsrummen. På min tid stod det "Flickor" och "Gossar".


Om hela gymnastiksalen utnyttjas bildar den en utmärkt handbollsplan mellan kortändarna. 


Utvändigt finns flera idrottsplatser. T ex denna som väl är tänkt för vinteridrotter som ishockey. Eller  är det  bandy? Eller hockey-bockey? Fråga inte mig. Jag vet inte vilka idrotter de plågar dagens skolelever med.


Det är också väl tilltaget med lekplatser på skolgården som t ex en rutschbana.

 

Och gungor...


När vi skulle hoppa hage på rasterna fick vi rita vår egen hage på skolgården. Men det gick ju bra när denna bestod av sand. Med asfalt är det lite värre, fast det går ju alltid att måla en hage. 


Små lekskulpturer i plast eller vad det nu kan vara för barnen att klättra på. 

 


En interiörbild från skolmatsalen. Ser trivsamt ut med gott om plats mellan borden. Men det kanske blir rätt bullrigt...


 Dessa underliga  mackapärer skall vara cykelställ. Sådana finns utplacerade lite runt om på skolgården.



Nästa avsnitt kommer att avhandla själva invigningen och skolans stora misstag med ballongerna.

Inga kommentarer: