måndag 28 september 2015

En mån-dag

Den gångna natten har det varit total månförmörkelse synlig i hela landet - utom där moln varit i vägen förstås. Dessutom har månen varit så nära jorden den kan komma i sin elliptiska bana. Det här är något som inte händer så där jätteofta: det var 33 år sedan senast och lär dröja 18 år till nästa gång.

Det sades att månen kommer att bli blodröd och det ville jag ju inte missa. Jag satte klockan på 04.30 och konstaterade att jag inte såg ett skvatt från min lägenhet. Jag var alltså tvungen att gå ut för att se något. Hängde kameran om halsen och gick ut i den kalla septembermorgonen. Termometern visade på en plusgrad.

Det blev tolv totalt misslyckade bilder och en i varje fall hyfsad. Så här såg det ut på Kristineberg i Borås:




1 kommentar:

Anonym sa...

Trevligt att du fick en bild i alla fall. :D
/Lennart