söndag 23 november 2008

Det har börjat köra ihop sig

Det är egentligen konstigt. I måndags hade jag en blank almanacka framför mig. Både den gångna och den kommande veckan. Skulle alltså ha blivit den där veckan då jag läste genom alla tidningar som hunnit trava sig, tittade genom alla TV-program jag spelat in på DVD-spelaren och kanske till och med hinna städa här hemma. Men nu är veckan snart slut och tidningstraven har vuxit ytterligare och det har hunnit bli ännu fler TV-program att se.

Vad har jag då gjort? Tja, säg det. Ja, jag har skrivit tre artiklar till nästa nummer av Bussbranschen. Så har jag planerat ett par banarbeten för Tågkompaniets räkning. I fredags var jag i Falkenberg och hälsade på några trevliga bussgubbar, som dock var rätt förbittrade över orättvisor och dåligt underlag i skolskjutsupphandlingen. Det var en del chockerande uppgifter jag fick höra, men det skall jag inte skriva om här utan i Bussbranschen.

Samtidigt passade jag också på att kolla in den nya stationen. Falkenberg har nu sällat sig till de städer som har stationen en bra bit utanför centrum. Fördelen med detta är förstås att det är gott om mark för parkeringsplatser. Dock, det var inte många sådana lediga när jag kom vid lunchtid. Men stationen gjorde för övrigt ett gott intryck. Lite kallt och blåsigt kanske, som det gärna blir vid stationer som byggs på en bro. Men det fanns en stor och ljus väntsal.

Sedan passade jag på att äta lunch på Skrea Motell. Detta var ett stort rastställe på 1980-talet och det var närmast obligatoriskt för bussresor på väg förbi Falkenberg att rasta där. Sedan har det gått ut för för varje gång jag besökt det, vilket varit med cirka fem års mellanrum. I fredags var vi två gäster, detta trots att jag kom mitt i det som brukar vara lunchrusning. På menyn fanns bara en rätt, revbensspjäll med purjolökskaka. Mycket vällagat och en enorm portion. Det var säkert ett halvt kilo spjäll på tallriken. Men varför har alla övergett Skrea Motell?

Det finns väl ingen bloggare som inte har kommenterat nye postchefens lön på 900 000 kronor. I månaden. Jag skall naturligtvis inte vara sämre. Fast nu har han ju bestämt sig för att avstå från lönen och således jobba gratis. Nåja, han är ju inte helt utblottat: han har 5 miljoner om året i pension från Nordea och så ett par mille till i styrelsearvoden. Men det är ändå rätt tufft att ta till sig kritiken och avstå från lönen från Posten. Fast en sak har förvånat mig i debatten och det var en rubrik i en tidning: "Postens VD tjänar lika mycket som 45 brevbärare". Jag som trodde att brevbärare var ett låglöneyrke, men det finns alltså i alla fall 45 av dem som tjänar 900 000 kronor om året. Eller har jag missförstått något där.

Tja vad mer skall jag skriva. Jo, jag skall säga som det är. Jag kan inte hitta på något mer.

Inga kommentarer: