söndag 9 november 2008

Jag har varit ute åkt tåg igen

Den här gången åkte jag till Stockholm. Det var i fredags och syftet med resan var att inviga Cityterminalen. Nja, det var ju inte jag som invigde den utan det var någon trafikdirektör från Stockholms Stad. Hon saknade saxen men två killar på tredje våningen kom så gott som bokstavligen flygande med den. Så nu har jag fått lära mig vad parkour är. Det är att ta sig från punkt A och punkt B så snabbt som möjligt. Eventuella hinder till för att utnyttjas i det syftet. Ja, jag kommer aldrig att klara att förklara detta så kolla själva här http://www.dontmissthebuzz.se/

Jag måste säga att man lyckats göra den nu 19 år gamla terminalen till ett ljust och inbjudande ställe. Bussterminaler är väl sällan något som för oss att utbrista i ett wow men banne mig var det bra nära i nya Cityterminalen. Ljust, fint och öppet. Och logiskt uppbyggt. Tidigare tycker jag att Cityterminalen var ett förfärligt ställe, bara överträffad i förfärlighet av busstationen i Ulricehamn och den i dalsländska Ed. Fast i Ed finns i alla fall en fin järnvägsstation. Det gör det i Ulricehamn också men den står i stort sett öde sedan Ostasiatiska museet flyttade ut därifrån för något år sedan. Västtrafik och Ulricehamns kommun: åk till Stockholm och låt er inspireras och bygg om stationshuset till en riktig busstation. En där man kan ha det lite mysigt medan man väntar på bussen.

Ja, det räcker att ni åker till Borås. Det är några år sedan nu som Resecentrum invigdes men det fungerar faktiskt ganska bra fortfarande. Även om all försäljning av bussbiljetter och information om regionalbussar har flyttat in hos Pressbyrån. Där det brukar jobba en kille som klarar att sälja Aftonbladet och ett paket Prince samtidigt som han bokar en biljett hos Swebus Express och en annan hos SJ. I den lediga mungipan brukar han förklara för frågande resenärer vilken buss som går till Tullen.

Om tågresan den här gången finns inte mycket att berätta. För något år sedan drogs det direkta X2000-tåget in Borås-Stockholm så nu måste man byta i ett kallt och blåsigt Herrljunga klockan 06.45 på morgonen till tåget från Uddevalla. Till råga på eländet var detta 8 minuter sent, men det fick man gissa sig till. Ingen som helst information innan man själv kunde konstatera detta genom se tåget rulla in. Men sedan var allt bra. Frukosten var som man väntat sig den och förseningen var inkörd innan Stockholm C. Inga mobilblottare i vagnen den här gången. De som pratade i mobilen insåg att man inte behövde skrika. Det var väl möjligen en företagsledare med sin påläggskalv mitt emot som förstörde lite av friden. Ord som åtgärdsprogram, konkurrensanalys och lönsamhetsproblem bubblade ur hans mun med ett intervall på högst en minut. Men till sist somnade han.

På hemresan var det uppvisning i att på snabbast möjliga tid vända ett X2000-tåg på spår 18 vid Stockholm C. Där stod tåget vid plattformen. Där stod vi på plattformen och fick inte stiga ombord för det skulle städas och furneras. Tre minuter efter ordinarie avgångstid öppnades dock paradiset: vi kunde stiga ombord och inta våra platser. Och fem minuter senare gick tåget. Förseningen höll i sig till Herrljunga, men det var gott om tid innan tåget till Borås skulle gå så det gick bra. Väldigt god smörgås förresten som vi serverades. Nästan lika god som dem som serverades i Cityterminalen till invigningsgästerna. Bland dem till mig.

I morgon åker jag till Fredrikstad i Norge. En dagskonferens så jag är hemma i morgon kväll. Får se om det finns något att berätta om den resan efteråt. På onsdag skall jag till Stockholm igen och då blir det en tvådagarskonferens.

Inga kommentarer: