måndag 24 november 2008

Kommunalråd

Kommer ni ihåg Amos Persson? Nej, kanske inte men det var en gammal man på 96 - eller 98 år eller 102 år, han visste inte så noga själv - som bodde i byn Gamtjärn någonstans uppe i västra Jämtland. Några radiomän fick nys om honom, ringde upp honom och fick honom att berätta om sin "sibberator" och "pipeline" som gick från den till närmaste grannarna som bodde 6-7 mil därifrån. Det som rann genom pipelinen (uttalat som det stavas) kom då fram lagom kylt. Men när reportern antydde något om att sibberatorn var en hembränningsapparat så blev han sur och slängde på luren.

Så småningom avslöjades dock att Amos Persson var ett påhitt och att det var Härnösands revypappa Henning Lundström som låg bakom allting. Bannade Expressen som skulle avslöja det. Jag upplevde samma känsla när jag läste det som när min lekkamrat (som sedan för övrigt blev ordförande i IF Elfsborg) berättade att tuppen i bokstavslådan inte kunde värpa. För det första värper aldrig tuppar och för det andra så gör definitivt inte tecknade tuppar det. Så från den dagen var det slut med en chokladbit, en 25-öring, ett par nötter eller något annat trevligt i bokstavslådan på morgonen. Jag tröstade mig dock något senare när jag upptäckte att det gick att bygga tåg av bokstäverna i lådan.

Nåväl, varför kom jag att tänka på Amos. Jo, han berättade att han hade en bror som varit svajmastartist och dumpit ner i backen från 10 meters höjd. Han skadade dock inga ädlare delar, berättade Amos, utan bara huvudet. Så han blev kommunalråd sedan.

Nu har jag inte träffat så många kommunalråd i mina dagar, men dem jag har träffat har varit trevliga personer som gett intryck av att vara mycket begåvade. I dag behövde jag ringa kommunalrådet i Falkenberg för att få lite kompletterande upplysningar om skolskjutsarna där. Jag bävade lite grann och tänkte framför allt att det blir väl svårt att komma fram. Och så skulle hon säkert bli irriterad över att en sketen reporter från en liten branschtidning ringde. Två samtal först där det meddelades att "anknytningen xxxx sitter i sammanträde och återkommer klockan yy.yy" Vid tredje samtalet svarade hon efter en signal. Vi hade ett mycket trevligt samtal. Hon blev inte alls irriterad över att jag ringde utan tvärtom lät det åtminstone som om hon uppskattade det.

Så man skall inte ha fördomar. Vare sig om kommunalråd eller andra.

Inga kommentarer: