söndag 20 januari 2013

Man blir mörkrädd - lite mer om Saltsjöbanan

Jag hade tänkt mig att jag hade skrivit färdigt om den tragiska tågolyckan i Saltsjöbaden och de tragiska uttalandena från Arrivas och SL:s kommunikationschefer. Men när man läser Lokförarens blogg så förstår man varför städerskan pekades ut. Bristen på säkerhetstänkande vid depån i Neglinge är nämligen otrolig. Det är alltså så att vem som helst av misstag kan sätta igång ett bromslöst tåg och komma ut på linjen - om det som berättas av Lokföraren är riktigt. Och det brukar det vara.


Det skall bli intressant att se hur Arriva kommer att klara sig ur detta. Det skall dock nämnas att Arriva också kör tåg runt Malmö, i Östergötland och på Kinnekulle och där finns det inga misstankar om bristande säkerhetstänkande utan i stort sett har de så långt det ankommer på dem skött trafiken bra.


2 kommentarer:

Olof Lagerkvist sa...

Arriva är ju en tågoperatör med gott anseende. Så har det varit både före och efter DB köpte bolaget. Som du skriver har vi i Sverige hittills inte haft skäl att tycka något annat heller. Det gör att man funderar över om säkerhetskulturen (eller brist på) i Neglinge är "ärvd" från tidigare operatörer och i så fall kan ha skötts dåligt under lång tid. Det känns inte bra det här.

Staffan Sävenfjord sa...

Ja, de här rutinerna hänger säkert med sedan SL körde Saltsjöbanan i egen regi genom helägda SL Järnvägar, alltså i mer än tio år. Förre Arriva var det Veolia som körde Saltsjöbanan och även Veolia har gott betyg som järnvägsoperatör av Öresundstågen och trafiken i Östergötland. Det som inte fungerat där är fordonen, men dem äger inte Veolia.

Men det är ju Arriva som är ansvarig i dag och de har haft nästan ett halvår på sig att rätta till dessa rutiner. Konstigt att det inte hänt förut att tåg har skenat ut på spåren. Det har tydligen hänt en del incidenter inom depån men de har tystats ned.