torsdag 17 januari 2013

Stal städerskan tåget?


En bild från Neglinge för nästan 25 år sedan. Tåget till höger är ett extratåg. Det torde varit enda gången ett sådant gått här. (Klicka på den för större bild.)
 
I tisdags kunde vi i nyhetssändningarna ta del av att ett tåg på Saltsjöbanan fortsatt trots att järnvägen tagit slut, kört genom en stoppbock, kört omkull en kontaktledningsstolpe och slutligen kört in i ett hus. Genast såg några paralleller med 11 september 2001 och New York. Sedan kom spekulationerna i gång.

I tåget fanns nämligen en städerska i 20-årsåldern. Hennes uppgift var att städa tågen vid depån i Neglinge, knappt två kilometer från olycksplatsen. Entreprenören Arriva gick snabbt ut med uppgiften att hon stulit tåget och SL:s kommunikationschef hakade på. De lämnade alltså ut en ung anställd, som dessutom blev svårt skadad i olyckan. Detta utan att veta om hon verkligen körde tåget. Hon hittades under tåget och således kunde man heller inte veta om hon ens fanns i förarhytten. Det är ganska vanligt att städerskor befinner sig ute i tåget när de jobbar.

Det hela påminner mig om en svår tågolycka i Nosaby i norra Skåne i september 2004. Ett Kustpilen-tåg körde på en lastbil, som fastnat mellan bommarna för att föraren tyckte det var viktigare att prata i telefon än titta på vägen. Han hade heller inte den elementära kunskap som alla bilförare skall ha, nämligen att om detta händer så skall man köra genom bommen och inte stå kvar på spåret. Därför körde tåget på bilen och dess främre del krossades. Vid olyckan omkom två lokförare, den som körde tåget och en som åkte pass. Det vill säga att han medföljde tåget som passagerare.

Det tog bara någon timme innan SJ:s dåvarande presschef "visste" att den passresande lokföraren åkte i förarhytten. Någon som är emot reglementet. Jag och många andra järnvägsanställda reagerade direkt: hela framdelen av tåget var krossad och han kunde lika väl ha suttit i förstaklassavdelningen som var bakom förarhytten. Så visade sig också vara fallet. Ombordpersonalen kunde nämligen vittna om att de en minut tidigare sett honom sitta där.


Självsäkra uttalanden från presstalespersoner om olycksförlopp är det värsta jag vet. Dels därför att de får sådan spridning, dels för att de tyder på inkompetens. Kunskap finns inom företaget men det tycks ofta vara ovärdigt presstalespersonen att försöka inhämta denna innan det börjar glappas med käften. Anklaga alltså inte en viss person utan att veta mer, kära presstalespersoner! Ännu mer fadd smak ger det när flickan blev svårt skadad och inte har kunnat höras av polisen.

Stal städerskan då tåget? Körde hon det? Nej, antagligen inte. I varje fall har Aftonbladet lagt fram en trovärdig teori om att det hela var ett misstag beroende på att säkerhetssystemen satts ur spel.

Och Arriva, som sedan en dryg vecka svarar för trafiken, se till att säkerhetsbestämmelserna följs. Eller kanske att fordonen är i sådant skick att det går att följa dem. Men för Arriva och SL, som upphandlat, är det tydligen viktigare att gå ut med att de inte hade någon skuld i olyckan.


Mer om detta finns här
http://savenfjord.blogspot.se/2013/01/nu-beklagar-sl-och-arrivas.html
och här
http://savenfjord.blogspot.se/2013/01/skona-mig-arriva.html






4 kommentarer:

Olof Lagerkvist sa...

Mycket bra skrivet Staffan! Jag håller helt och hållet med och reagerade också över detta. Jag skrev ett inlägg i Buss-snack om en parallell till en annan händelse med några tankar kring detta med osannolika händelseförlopp.

Dessutom, 15 januari 2013 blev en historiskt olycksdrabbad dag. Så många döda och svårt skadade människor och så mycket skadade fordon och infrastruktur på en enda dag är sannerligen inte vanligt här i landet.

Carl Eric sa...

Bra inlägg, men en liten kommentar bara. Arriva har kört Saltsjöbanan sedan 22 augusti 2012, det var Roslagsbanan som de tog över 7 januari 2013!

Martin sa...

Jag kan inte annat än hålla med dig Staffan. Både en och annan tanke for förstås igenom mitt huvud, men jag tycker att man bör ha lite självkontroll och inte ösa ur sig allt man tänker. Till skillnad från somliga framför du också din kritik på ett vettigt sätt istället för att hänfalla till rena tillmälen. Hedervärt!

Carl Eric ovan har också rätt om trafikövertagandet, vilket jag tänkte direkt. Jag åkte nämligen i höstas och då stod det allt Arriva på personalen... Se t ex pressmeddelandet här:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sl/pressrelease/view/fler-ska-resa-kollektivt-genom-sl-s-nya-trafikupphandling-arriva-sverige-ab-vinnande-anbudsgivare-707678

Staffan Sävenfjord sa...

Jo, det slant lite i tankebanan där när jag skrev att Arriva nyligen tog över Saltsjöbanan. Ett så kallat lapsusfel, jag visste mycket väl hur det förhöll sig men råkade tänka på Arrivas övertagande av buss- och tågtrafik i Norrort, där det också varit mycket kritik men mest mot busstrafiken.