fredag 3 oktober 2008

Bilderna sorterade

De senaste två dagarna har jag inte hunnit skriva här eftersom jag har varit fullt upptagen med att sortera bilder. Det har blivit ca 1 300 bilder från mina resor till Rügen och Provence. Tänk vad lätt det har blivit att fotografera nu sedan digitalkameran kom. Och billigt blir det: minneskortet är närmast outslitligt. Skulle det ändå slitas ut så kan man få ett nytt på 4 Gigabyte (ca 2 400 bilder) för ett par hundralappar. Och batterierna bränner jag själv hemma - laddar själv menar jag. Det jag bränner själv hemma är ju något helt annat. CD-skivor alltså. Däremot inte bullar, för jag bakar inte. Kanelbullens dag i morgon får ursäkta.

Skulle det varit på den gamla goda tiden då man satte en minnesrulle i kameran i stället för ett minneskort och den var full efter 36 bilder så skulle detta fotograferande ha kostat mig minst drygt 7 000 kronor för filmrulle, framkallning och kopiering. Och så hade jag behövt över fyra album att sätta in bilderna i. Nu har jag bilderna på hårddisken och - ordentlig som jag är - även på en extern hårddisk. Det tar mindre plats än ett halvt fotoalbum.

Digitalkameran måste vara världens bästa uppfinning sedan hjulet uppfanns. Eller möjligen avstängningsknappen på TV-n. Fast i kväll var det ju Diggiloo med Lottorna Engberg och Bromé. Klart sevärt. Och så var det en snygg tjej som var mycket duktig i Postkodmiljonären. Vi får väl se nu om hon klarar 225 000 kronor i morgon. Livlinorna är slut. Min idol i sammanhanget var dock den där damen för någon vecka sedan som använde två livlinor redan på andra frågan men sedan gick fram utan livlinor fram till 500 000-kronorsfrågan. En fråga som var väldigt lätt om man tänkte logiskt, men det kanske man inte gör framför en TV-kamera när en halv miljon står på spel. Annars tycker jag det var rätt självklart att Wagners Niebelungenring slutar med Ragnarök, alltså undergången. Nåväl, den har damen som höll på att slå Postkodmiljonärsrekord genom att åka ut på 2 000 kronorsnivån gick hem med 350 000 kronor.

Snart skall jag ta itu med att skriva min reseberättelse om resan till Normandie. Så hav bara tåalamod, alla trevliga medresenärer som väntar på att läsa den.

Inga kommentarer: