tisdag 21 oktober 2008

Lite om Borås Lokaltrafik

Det har varit lite dålig fart på bloggskrivandet på sista tiden men det har varit några välfyllda dagar och som så ofta när man tröttar ut sig genom att jobba så har jag dessutom sovit dåligt. Men nu är det snart över för den här gången. I november är det än så länge luckor på de flesta dagarna, men så kommer väl en massa lockande anbud som man inte kan säga nej till och så blir det lika tjockt i almanackan som i oktober. Det blir så när man inte har fast jobb utan bestämmer själv när man vill jobba. Så jag har ju ingen att klaga på heller.

Nåväl, sedan sist har jag hunnit med även den andra dagen på Persontrafik 2008 på Svenska Mässan i Göteborg. Det kan summeras som en mycket trevlig mässa och välarrangerad. Frågan är nu dock hur mycket utställarna säljer - får de igen sina satsade pengar. Det kommer ett långt reportage med många bilder i nästa nummer av Bussbranschen, ett reportage som tog mig fyra arbetsdagar att göra, så det är ju onödigt att skriva allt här.

I går hade Borås Tidning en rubrik på första sidan och på löpsedeln "350 kan få gå vid Borås Lokaltrafik". I artikeln stod det "hälften av 350" och i dag kom facit till den huvudräkningen. Hälften av 350 blir 160! I dag ber också tidningens chef Jan Öjmertz om ursäkt för de felaktiga uppgifterna och beklagar att det skapat oro hos många BL-anställda. Jaha, och så var det klart med den saken. Nu är det bara att gå vidare och hitta på nya säljande rubriker. Hade Borås Tidning varit ett paket felmärkt köttfärs hade jag kunnat gå tillbaka till affären och - allra minst - få pengarna tillbaka. Om jag vill ha tillbaka pengarna för gårdagens Borås Tidning så får jag antagligen svaret att så kan man inte göra.

Borås Lokaltrafik är ett av landets sju kvarvarande kommunalägda bussbolag. För tjugo år sedan var de nästan 50. Är inte detta en indikation tydlig som någon på att kommuner inte skall äga bussbolag? Nu säger BL:s vd att det är ingen som vill köpa företaget med mindre än att de får en påse pengar på köpet. So what? Bättre anledning att sälja företaget så fort som möjligt kan inte jag hitta. Det är lätt. Inför år 2009 har det varit ny upphandling. Den har tagits hem av Veolia Transport och Borås Lokaltrafik förlorar därmed ungefär hälften av nuvarande trafik. Men de har förstås överklagat - det är tydligen rutin att man skall göra det - på rätt vaga grunder tycker jag som har läst deras argument för överklagande. Ja, inte hela förstås. Med bilagor är det bortemot 500 A4-sidor. Men det viktigaste. Passa på nu och sälj halva företaget och så kan ni sälja andra hälften år 2013 när tätortstrafiken skall upphandlas. Ni behöver ju då bara låta bli att lägga ett anbud. Ni har ju också trumf på hand: en värdefull garageanläggning som den som får trafiken säkerligen vill komma över till nästan det pris ni kommer att begära.

Nu skulle jag ju inte säga något om BL vore ett lönsamt företag. Nu har det visserligen redovisats vinst i några år. Det beror på att de för ett par år sedan fick ett ägarbidrag (alltså våra skattepengar) på 24 miljoner kronor. Därmed kunde tidigare förlusttrafik - den som nu blivit upphandlad och BL har alla chanser att slippa - skrivas av på en gång och vips: det ser fint ut i bokslutet.

Bussförarna har också fått bidra till det förbättrade resultatet. Förut kunde det bli en rökpaus på vändstationen. I dag är det bara undantagsvis det blir så. Vanligare är att bussen är ett par minuter sen när den skall vända - och så blir resenärerna irriterade och bussen ännu senare. Bussarna rullar nämligen så mycket som möjligt och utan hänsyn till trafikstörningar, dagisgrupper, resenärer som skall ladda sina kort och väglag. Uppstår något av detta - och det gör det - så blir bussen sen. Redan i början av september såg jag tätortsbussar som var cirka 10 minuter sena. Hur skall det bli i vinter?

Det går dåligt i hockey för Frölunda. Det kommer inte att bli bättre i kväll. Jag skall nämligen gå på matchen på Scandinavium inbjuden av kvällens matchvärd och det har aldrig hänt att de har vunnit när jag varit där. Skall nu satsa alla de nästan 3 miljoner euro som jag vann på det där spanska lotteriet ni minns på Oddset på en Frölunda-förlust. Så i morgon är jag antagligen ännu rikare och kan köpa Ericsson-aktier för pengarn. Ja, nu har jag inte fått de där 3 miljonerna euro ännu men där nere i Spanien förklarade den trevliga damen jag talade med i går att det bara är en tidsfråga. Hon hade just lagt ned 2,5 miljoner av dem i kuvertet som hon lovade skicka senast i dag. Så jag får väl lägga ut av mina andra besparingar så länge...

Inga kommentarer: