söndag 8 maj 2011

Sämsta kundbemötandet

I dag tänkte jag skriva om det företag jag tycker erbjuder det sämsta kundmottagandet. Inte myndighet för där kan ingen slå Försäkringskassan. Vården håller jag också utanför eftersom akuten på sjukhuset i Borås där skulle vinna stort. När SJ håller resande instängda i sex timmar medan ett febrilt arbete pågår för att undsätta dem blir det stora rubriker i tidningarna av det (med all rätt) men detta är faktiskt vardagssituationen på nämnda akutmottagning. Inte ovanligt att man blir inskriven, får ligga isolerat i ett rum utan tillgång till vare sig dryck, mat eller toalett i sex timmar. I bästa fall. Det värsta är att de tycks vara helt omedvetna om problemet. I tidningen kan man emellanåt läsa att det inte alls är så farligt och om det nu ändå är problem så beror det på andra avdelningar. Jag försäkrar: när man ligger där med svår värk och kanske feber så vill man bara att det fungerar, inte att det skylls på andra.

Men nu gäller det ett tidningsföretag och då är det omöjligt att få rätt. Andra tidningar tar inte upp klagomålen. Uppdrag granskning tar inte upp det. TV hade en gång ett program som hette Mediemagasinet men det tvingades upphöra sedan programledarna inte stod ut med hotet och att de blev utfrysta av sina kollegor.

Tidningsföretaget heter Borås Tidning. Just nu skryter man med att man håller på att göra en ny tidning. Med en annan utformning så att man antagligen inte hittar något. Att lägga ned möda på att skriva om sådant som folk vill läsa om är nedproriterat. Den finska sidan, som publiceras en gång i veckan skall läggas ned, trots att det finns många finsktalande i Borås. Sidan "Det händer i Borås i dag" skall läggas ned och uppgifterna kommer bara på webbsidan. Att många boråsare - i synnerhet äldre - inte har tillgång till Internet skiter tidningens ledning i.

Men nu till det med kundbemötandet. I dag tog jag upp söndagstidningen och fann att den var väldigt tunn. Visst: söndagsbilagan saknades. Så var det för två veckor sedan också. Då har Borås Tidning, som i annat sammanhang förordar nätet, inte ens förstånd på att lägga ut ett meddelande härom på hemsidan. Ringer man telefonnumret som man skall ringa om man inte får sin tidning är det lång kö. 4 minuter sades det men det var 53 före i kön. Mejlar man tidningen får man besked att man kommer att ta hand om detta när det blir vardag igen. Jag vill ha min söndagsbilaga i dag.

Tekniska fel kan förstås inträffa men två gånger på lika många veckor är väl magstarkt. Men ändå: när det händer så informera. En tidning som inte känner till de informationsvägar som finns får man ju inget förtroende för. Vet hut, Borås Tidning, vet sjufalt hut!

Jag har nu begärt ekonomisk kompensation. Återkommer med hur stor den blir. Hela beloppet skall skänkas till någon välgörenhetsorganisation. Risken är väl dock stor att de inte får något.

3 kommentarer:

Bjarne Wilmarssgård sa...

Puh - jag var för ett kort ögonblick lite orolig…
Bjarne
tidningen Bussbranschen

Staffan Sävenfjord sa...

Ingen anledning till oro, Bjarne. Det enda jag kan säga om Bussbranschen är att man inte riktigt kan lita på när den kommer. Ofta kommer den nämligen en eller två dagar innan utlovat datum. :-)

Bjarne Wilmarsgård sa...

Staffan - det är med tidningen nu som när du medverkade - vi ligger alltid före… :-)