onsdag 10 augusti 2011

Jag tog mig till Vara

Vara mitt på Västgötaslätten är väl inte precis någon ort som man tänker på som turistmål och visst tyckte jag det såg ut som om kråkorna flög på rygg när de passerade Vara så att de skulle slippa se eländet. I den mån talar om Vara så är det nog fråga om kultur. Deras konserthus är känt för sina högklassiga evenemang.

Men en liten promenad i den lilla tätorten gav en del skulpturer att titta på. Bland annat dessa av Inger Karlberg från år 2000.

Dansen:

Hästhandlaren:

Potatiskorgen:

Här fanns också denna sten, tillägnad Barne härad.

Stationshuset i Vara är en rätt intetsägande byggnad i dag men det skall bli ändring. SJ-skylten sitter kvar fast SJ nu bara kör två tåg om dagen förbi Vara. De andra tågen - och de är rätt många - körs av DSBFirst eller Arriva. Förstorar man bilden kan man också se att där inryms en gelateria. Vet ni inte vad det är? Jo, det är ett glasscafé. Tyvärr var det stängt och verksamheten var under sommaren flyttad till badhuset.
Den tyska konstnären Katarina Grosse har fått i uppdrag att göra ett konstverk av stationshuset och det lär bli något i hästväg. Lokväg menar jag. Mot järnvägssidan finns färgprover och hela huset kommer om planerna håller att lackeras om i den röda färg som skymtar längst till höger.

Så här kommer det om planerna genomförs att se ut om jag besöker Vara även nästa år. Och det gör jag säkert. "Vår årliga napoloenbakelse på Conditori Nordpolen giv oss i år". (Om Nordpolens napoleon har jag redan skrivit i ett särskilt inlägg.)
Länkhttp://www.konstkonsulenterna.se/vgregion/blogg/363-i-vara-omvandlas-stationshuset-till-en-skulptur

Katarina Grosse har gjort två skulpturer i miniformat som redan finns uppställda där man går ut till tågen. Med kameran kan man dock luras och göra dem stora. Så var beredd på att de bara är ett par decimeter höga annars blir ni lika besvikna som jag när jag fick se Manneken Pis i Bryssel. Inte trodde att den var så liten. Och då talar jag om statyn och inte det ni tror. Snuskhumrar där.Länk

I Vara kunde jag också bevittna när SJ:s nya snabbtåg, X55 eller SJ 3000 som det skall kallas gentemot marknaden, mötte SJ:s gamla snabbtåg, X2 eller X 2000 (ändras till SJ 2000 snart). Vara är troligen den minsta tätort där X 2000 gör uppehåll hela året. X55 var ute på provkörning medan X2 gick i reguljärt tåg, det som går sommartid mellan Stockholm och Skee. Ja, egentligen skulle det vara Strömstad men de sju sista kilometerna dit av järnvägen är avstängd på grund av att E6-an byggs om till motorväg.



Klick! Bilderna blir större!



Inga kommentarer: