fredag 5 augusti 2011

Skall det vara så svårt, Västtrafik?

Skall man vinna ett omval i Borås måste man gå ut med valfläsk. Den här gången var det att alla pensionärer i Borås stad skulle få fria resor på bussarna inom kommunen från den 1 juli 2011 utom under högtrafik måndag-fredag. Eftersom alla partier var eniga om detta så blev det dock rätt bränt valfläsk.

Västtrafik gillade inte alls beslutet trots att de får betalt av Borås stad. Det visade de genom att inte skicka ut de kort man skulle ha i tid för att få åka gratis. Förseningar hos leverantören hette det. Jaja, det kan ju så vara. Men om det nu var det så kan man väl i jösse namn informera korrekt om vad som händer.

Jag fick själv mitt kort första veckan i juli och det gjorde inte så mycket eftersom jag kunde åka på min legitimation fram till 31 juli. Dock var Västtrafik mycket dåliga på att informera om detta och som jag skrivit om förut så fick jag milt sagt svävande besked från Kundservice om vad som gällde. Några timmar efter mitt samtal hade man dock korrigerat på hemsidan att legitimationen gällde fram till den 31 juli.

Då hade jag redan mejlat till Kundservice för att fråga vad som gäller. Bara fyra veckor senare kom svaret som då var mer inaktuellt än Västtrafiks tidtabell från sommaren 1999. Svaret var också rätt intetsägande:

"Hej Staffan

Tack för att du hörde av dig till Västtrafik.

Det har tyvärr varit problem med att tillverka 65+ korten för Borås samt att ett stort antal pensionärer ansökt om kortet. Det har medfört försening av utskicket. Vi har fått rapport från leverantören att samtliga kort skickades ut den 29 juli och ska vara kunden tillhanda senast den 5 augusti. Har du inte fått ditt kort då ber vi dig kontakta vår kundservice telefon 0771-414300. Vi har öppet vardagar kl 6.00 - 21.00 och helger kl 8.00 - 19.00"

Men vad nu då? På hemsidan står fortfarande att korten skall vara utskickade och att legitimation bara gällde till den 31 juli som färdbevis. Menar Västtrafik att den information jag fick bara skall vara förbehållen dem som var kloka nog att skicka in en förfrågan fyra veckor tidigare. Det kan väl ändå inte vara så svårt att informera ordentligt på hemsidan. Åtminstone.

Och hur kan det ta över en vecka att skicka ut korten. Visserligen skickas de från Dorotea, men posten fungerar väl även där. Annars skulle det gå fortare med brevduvor.

Jag har som sagt fått mitt kort men min far hade inte fått det i början av denna veckan. Jag har inte frågat sedan. Nu gör det inte så mycket eftersom han ändå aldrig åker med Västtrafik men ändå. Nog borde det gått att skicka ut ett meddelande att kortet blivit försenat.

Kundfokus - det är något Västtrafik saknar. De är nästan värre än SJ.

Inga kommentarer: