torsdag 29 augusti 2013

Turist i Alvesta

Om man skall välja en svensk ort att turista på så kanske inte Alvesta tillhör någon av dem man först kommer att tänka på. Det är kanske inte så underligt men visst är den småländska järnvägsknuten något underskattad i det avseendet. Vi tänker kanske lite för mycket på det Stig Ahlgren skrev:
- Han är tråkig som en påstigande i Alvesta.

Nåväl, i går var jag på väg till Växjö och stannade till i Alvesta. Det var ju lite dumt att lägga rasten där eftersom det tar två timmar och en kvart från Borås till Växjö men bara en kvart mellan Alvesta och Växjö. Men jag var helt enkelt kaffesugen (och kissnödig). Och kanske det fanns något kafé med napoleonbakelser där.

Det gjorde det nu inte, i varje fall inte som jag hittade, men på Storgatan ett kvarter från järnvägsstationen hittade jag det här.

Café St Claire hette stället och de disponerar inte hela huset utan bara bottenvåningen.En brant trappa leder upp till det ganska lilla kaféet.

Kaféet drivs av några ungdomar och som synes av skylten bakar de själva kakorna med mycket kärlek. Jag fastnade för äppelkaka med vispgrädde och det var fantastiskt gott. Väl värt de 55 kronor den kostade tillsammans med kaffe. Den var faktiskt värd besöket och nöjd gick jag därifrån till den nya stationen. Ja, det vill säga stationen är gammal men det har byggts en gångbro över järnvägen.

Inget är bloggaren främmande så jag steg upp på bron och fick en fantastisk utsikt.

Man får också det pampiga stationshuset i en ny vinkel. 

Och tågen såsom Öresundstågen kan man se lite grann från ovan.

Sedan blev jag som gammal trafikavbrottsplanerare nästan rörd när jag såg hållplatsen för ersättningsbussar när tågen inte går som de skall. Bänkar och ett tak som regnskydd. Visserligen bara med plats för ett dussin väntande på bänkarna men tanken är åt rätt håll. Felet är att den finns "på andra sidan bron", alltså på motsatt sida som stationshuset och busstationen. Men Alvesta kan i alla fall skryta med Sveriges näst bästa hållplats för ersättningsbussar. Bästa hittar vi i Göteborg, som i ett svep gick från sämsta till bästa i februari förra året. 

Tåg är något man ser mycket av i Alvesta. Här kommer Veolias tåg mellan Malmö och Stockholm in.Nog ser loket tufft ut jämfört med SJ:s Rc-lok. Vagnarna gör en kanske inte lika glad. Mest gamla liggvagnar som gjorts i ordning i sittläge. Inte så bekvämt att åka långt med.

Men det finns ju något att glädja sig åt bland de gamla vagnarna också. Detta är från början en norsk sittvagn, som byggdes om till "krog" av Svenska Orientexpressen i mitten av 2000-talet.

När Pågatågen blir för gamla så blir de i stället Krösatåg. Än så länge har de kvar sin färgsättning och även namnet, i det här fallet Edvard Persson, från tiden i Skåne men de skall få ny lackering så småningom.

Så kanske det bästa med Alvesta. Tåget till Borås. Jag åkte dock inte med det eftersom jag hade bil. Här kan ni se ett av SJ:s svarta Rc-lok. Jämför gärna med det privata alternativet här ovan. 

Men det finns också möjlighet att åka med Länstrafiken Kronoberg. Där har man satsat stort på trafiken från i sommar och deras entreprenörer kör med så gott som uteslutande helt nya bussar. Bland annat kan man åka till Halmstad (som ligger i Hallands län men det är Kronoberg som kör ända dit) i dubbeldäckare. Inget som imponerar på en boråsare: likadana bussar har vi kunna åka med till Göteborg sedan december 2010. Men Kronobergs bussar är läckrare lackerade.

Man kan njuta av  massor med blomsterarrangemang i parker och på öppna ytor. Det här vackra arrangemanget hittade jag på planen utanför stationshuset.

Ja, det var Alvesta det. Åk gärna dit om du inte vill åka dit alla andra turister åker. Eller som kommunens slogan lyder:
Alvesta – Nästa! / Åk inte Alvesta förbi!
Hur man har tänkt när man hittade på den förklaras här.


Större bilder? Javisst! Klicka bara på den med hjulet på musen.

Inga kommentarer: