fredag 23 juli 2010

Hjälp! Vi skall åka med Eurolines

Jag har varit i Trollhättan och Göteborg i dag för att följa upp hur ersättningstrafiken går. Det vill säga att bussar går i stället för tågen på grund av banarbeten mellan Trollhättan och Göteborg.

I Göteborg var jag vid 17-tiden och av en anledningen att Tågkompaniet bytte stationsvärd där i dag. Efter drygt två veckor på posten lämnade nu Gunn över till Inger. Båda är rutinerade i det här jobbet, som blir en omväxling till deras vanliga jobb som tågvärdar på Tåg i Bergslagen. Inger skall nu vara där till söndag i nästa vecka för måndagen den 2 augusti börjar tågen gå igen.

I samband med detta kom det ett per resenärer och fråga om vi visste varifrån Eurolines bussar går. Jag avskyr att bara svara att jag inte vet, så jag försöker ta reda på rätt svar. Det borde ju stå på biljetten. En av resenärerna lånade mig sin biljett och det stod inte mer än att bussen gick från Göteborg. Men Göteborg är stort. Inte blev man klokare av tidtabellen.

Men på Kruthusterminalen varifrån vi kör ersättningsbussarna finns en skylt med Eurolines. Gäller den eller är den bara kvarglömd? Går bussarna från Nils Ericsonsterminalen (NET) cirka hundra meter därifrån? Jag skickade in resenären till NET för att fråga endera GoByBus eller Swebus som har försäljningsställen på platsen om de visste. Swebus säljer dessutom Eurolines biljetter. Men ingen av dem visste.

Så tyvärr: det var inte mycket mer jag kunde göra än att säga att jag inte heller visste. Antingen borde det bli Kruthusterminalen eller Nils Ericsonsterminalen. Men vänta nu: det finns en bussparkering vid den närbelägna Shell-macken på Stadstjänaregatan också. Mindre nogräknade bussbolag brukar använda den som terminal. Så det kunde ju vara därifrån också. Då sa en av resenärerna att när han åkt för ett par år sedan så gick bussen från Operan. Visst tusan, det kunde den ju fortfarande göra.

När jag kom hem kollade jag på Eurolines hemsida. http://www.eurolines.se/
Men där stod det bara att bussarna brukar gå från någon terminal i närheten av ortens järnvägsstation. Jaha, det finns bara fyra i Göteborg. Om man inte räknar Drottningtorget som en terminal. Då blir det fem. Letar man sedan vidare så finner man att det står att bussen går från antingen Nils Ericonsterminalen eller Kruthusterminalen. Men inte vilken buss som går från vilken av dem.

Hur kan man få resenärer med denna erbarmliga information? Jag såg att den resenär som jag lånade biljetten av hade betalt nästan en tusenlapp för sin resa. Kanske det var fram och åter men ändå.

Såg för övrigt att Jernhusen, fastighetsbolaget som en gång var SJ Fastighetsavdelning, efter mycket om och men fått ut röda fotsteg på trottoaren som leder folk rätt till bussarna. Det är jättebra att de finns där för de behövs. Men varför skall det vara så krångligt att få till det? Massor med försök har gjorts av SJ AB, men det har bara inte gått. Fotstegen bör ju helst vara där senast första dagen, inte efter det halva avstängningsperioden gått. Men nu ser det i alla fall bra ut. Ändå klagar folk på att det är svårt att hitta.

Inga kommentarer: