torsdag 29 juli 2010

O-Ringen i Östansjö

Denna vecka äger landets största orienteringstävling rum med Örebro som centralort. Orientering är dock en utrymmeskrävande sport och tävlingarna gick därför i måndags och tisdags rum i Östansjö, drygt tre mil söderut. Jag tävlar inte i orientering - eller någon annan sport heller - men jag åkte i alla fall dit i tisdags för att uppleva stämningen. Och inte minst se hur de hade arrangerat busstransporterna.

Orienterare är ett härdat släkte och parkeringsplatsen låg mellan en och två kilometer från tävlingscentret. Därifrån var det sedan ytterligare en kilometer till startplatsen. En lång kö ringlade från parkeringsplatsen och den var tvungen att korsa Hallsbergsvägen. Trafikvakter hade satts ut och släppte med jämna mellanrum fram biltrafiken. En bit därifrån fanns busshållplatserna och även därifrån var det lång kö som korsade vägen lite närmare Hallsberg.

Det jag gillar med sådana här arrangemang är den perfekta organisationen. Massor med funktionärer jobbar ideellt och ser till att det fungerar. Bussarna kom fyra och fyra med knappt tio minuters mellanrum. De stannade då på tidigare utsedda platser och resenärerna kom direkt in i fållor så att de inte skulle behöva trängas med varann. Fyra bussar är något mer än 200 resenärer.

Kön från parkeringsplatsen till tävlingscentret. Just nu är det inte så många, det var värre lite tidigare.

Massor med bajamajor var utplacerade men ändå var det lång kö.

Lite rörigt ser det ut vid tävlingscentret men det är välorganiserat.

Bussgatan blev hårt sliten och förbättringsarbeten fick göras mellan bussarna.

Tack vare fållor fungerade påstigningen på bussarna utmärkt.


Busstrafiken sköttes av Nobina (fd Swebus) och förutom egna bussar från Örebro hade de också tagit dit bussar från Värmland...

... från Storstockholm ...

... och Västra Götaland. Den gulgröna skylten på höger sida talar om hur många sittplatser det finns i bussen och den till höger i vilket kolonn bussen ingår och vilket ordningsnummer den har i denna.

Dessutom användes turistbussar från trakten. Totalt var det lite över 50 bussar i gång för O-ringen.

Klicka på bilderna och de blir större!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa! Ja allt var vältajmat och funkade väldigt bra! //Busschauffören i Nobina 6438, buss 4 i kolonn 3!

Staffan Sävenfjord sa...

Då är det du som sitter vid ratten här
http://www.savenfjord.nu/29.oringen/044.JPG

Björn Lövdahl sa...

Trevligt Staffan, man kan säga att man känner igen sig, ett bra organiserat O-Ringen var det. Bussningen funkade väldigt bra, mycket m indre köer än normalt så heder för Nobina (med underentr.) för väl genomfört uppdrag

janbrissman sa...

Ersätter blå linjen var bra. Inte visste jag att man kom så långt med tunnelbanan :)

Staffan Sävenfjord sa...

Citat: Ersätter blå linjen var bra. Inte visste jag att man kom så långt med tunnelbanan :)

Den föraren var en glad typ som hade lite roligt med skyltningen. Första varvet jag såg honom hade han skyltat Hästhagen, vilket kanske stämmer något bättre med destinationen.

ettpendlarliv sa...

Trevligt med bilder från en tävling jag själv sprungigt ett flertal gånger, dock inte längre. Minns busstransporterna oerhört välorganiserade och vi orienterare är vana att ha lång gåsträckor. Utöver gåsträcka till själva målområdet, brukar det också vara en betydande väg till själva startplatsen att gå. Start och mål är oftast inte på samma ställe.

En annan sak jag kommer ihåg är att orienterare är väldigt renliga av sig, trots flera 1 000 personer på ett och samma ställe, är det knappt något skräp kvar på platsen efteråt. Något för andra att ta efter.

Du skulle också tittat till sjäva Centralorten, där de bygger upp en liten stad i miniformat med livsmedelsbutik, kyrka e tc.