tisdag 18 maj 2010

Anarkin tar över?

Så har Sweetloves skulptur med grodklänningen och hundarna tagits bort från Stadsparken sedan även klänningen vandaliserats. Grodorna har sparkats bort och kastats i Viskan. Samtidigt som föräldrar som inte kan skilja på ett konstverk och en klättervägg fortsätter göra bort sig i Borås Tidning.

Vad är det för vandaler som finns i Borås som missunnar oss hedervärda medborgare att glädjas åt ett fint konstverk? Jag är ingen våldsam person och jag drar mig hellre undan än ger mig in i en konflikt. Jag skriver inte ens lappar i tvättstugan. Inte ens när jag såg en firmabil stå på vår återvinningsstation och kasta saker som inte hörde hemma där i stället för att åka till Lusharpan som de skall göra sa jag något. Men på Lusharpan kostar det pengar och ett företag väljer tydligen att hellre skämma ut sig än att betala det de är skyldiga att göra. Jag antecknade dock registreringsnumret och spottade efter bilen.

Men skulle jag se någon vandal gå åt konstverken så kommer jag inte att bli nådig. Borås har på kort tid skaffat sig rykte som en kulturstad. Skall detta få förstöras av ett fåtal vandaler? Har de inga hem där de kan vandalisera?

Samtidigt öppnas skulpturfestivalen på fredag och ett antal nya skulpturer kommer på plats permanent eller tillfälligt. Hoppas att de får stå kvar och får stå i fred. Och att det nu inträffade bara är tillfälligt.

Nu skall jag snart träffa min personliga bankman. Jag har lyckats skrapa ihop en mindre förmögenhet genom att följa bankens råd. Hade jag gjort tvärtom som de rått mig hade jag säkert skrapat ihop en större förmögenhet nu.

Inga kommentarer: