lördag 22 maj 2010

Anna Lindhs park

I går fick Borås en ny park. Ja, inte riktigt ny för på platsen har funnits något som med lite god vilja kunnat kallas park redan förut, nämligen Bryggarparken. Namnet eftersom Sandwalls Ångbryggeri en gång låg i närheten och det finns många av Sandwalls gamla pilsnerkunder kvar fortfarande även om det nu står något annat på burkarna. Dessa har i alla fall hedrat den gamla ångbryggaren genom att hålla till i parken.

Men nu har här blivit en park till den så tragiskt mördade utrikesministerns minne och således har den fått namnet Anna Lindhs park. Jag gjorde ett besök där i dag och i bästa fall har Borås nu fatt en ny oas. Det är väl bara hoppas att det blir för den fredliga majoriteten i Borås och inte den bråkiga mikrodelen som hittar hit.

I parken hittas ett välbekant konstverk, Carl Fredrik Reuterswärds knutna pistol som egentligen har namnet Non-Violence. Vilket som är orginalet och vilka som är kopior är nästan omöjligt att säga. En likadan står i alla fall utanför FN-skrapan i New York och en i Stockholm mellan Hötorget och Sergels torg.
I går var Kenneth här och invigde. Jag träffade Kenneth första gången vid ett gymnasistmöte på Skara stifts ungdomsgård Flämslätt. Det var en karismatisk ung man och jag anade redan då att han skulle gå långt och låta höra talas om sig. Och så har det blivit, fast under namnet Jan. Jan Eliasson. Han är ordförande i Anna Lindhs stiftelse.

Från Anna Lindhs park har man en fin utsikt över Stadsparken på andra sidan Viskan. Och ser ni vad jag ser? William Sweetloves skulpturgrupp med klänningen och de tre hundarna har reparerats och kommit åter till sin gamla plats. Under den här helgen bevakas de av vakter. Det kan man ju knappast hålla på med sedan så det är bara att hoppas att gruppen var vara i fred för vandaler och klättrande barn framöver.
Tycker du att bilderna är för små. Så välan ta då musen och klicka på dem så blir de större.

2 kommentarer:

annelie sa...

Hej du. Annelie heter jag o är student på högskolan i borås. Jag sitter här och föröker hitta lite information om hur, vad och varför det blev just Anna Lindh's park. varför i Borås och vad står den för osv. än så länge har jag inte hittat ngn info om detta. men eftersom du har ett inlägg om detta och vart där osv, så kanske du har ngt o dela med dig om till mig. ;) om inte så är det okey, självklart. men det vore kul om du kanske kunde berätta ngt om parken till mig. :) Ett JÄTTE-tack på förhand.
MVH:Annelie

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Annelie!

Jag har tyvärr ingen aning om varför parken fick detta namn. Anna Lindh har vad jag vet ingen direkt anknytning till Borås. Men jag tycker det är trevligt att hon fick ge namn åt parken. Och dessutom har vi nu fått en vacker park där.

Hälsningar
Staffan