tisdag 25 maj 2010

Mot ljusare tider!

Rubriken syftar på svensk ekonomi. Nej, det är inget jag hittat på och jag har inte heller suttit inlåst i SVT:s Bubblan i tre veckor så att jag inte följt den senaste tidens nyhetsvärdering. Utan de som hävdar detta är Nordea. Jag var nämligen bjuden på frukostmöte arrangerat av dem i dag på Pulsen Konferens här i Borås. Det var kanske främst att mötet skulle inledas med frukost som lockade mig.

Så där var jag och de andra stora ekonomiska kanonerna i staden. De andra var där i jobbet, jag var där som förmånskund i Nordea. Som jag skrivit förut har jag nämligen lyckats samla ihop en mindre förmögenhet. Inte på det enklaste sättet: genom att ärva en större förmögenhet och sedan minska ned den. Utan genom att spara och gneta. Jag har således hållit mig till Kalles kaviar i stället för rysk kaviar till frukosten, druckit cider - eller "äppeldryck av cidertyp" - till lunchen i stället för Gula änkan och bytt den stekta fasanen mot falukorv till middagen. Det har gett några kronor över varje månad och så har jag lyckats föröka dessa genom att hänga med i allt vad bankmän och börsanalytiker föreslagit. Sedan har jag gjort tvärtom som de sagt.

Därför kunde jag alltså i dag åhöra ett föredrag av Bengt Roström från Nordea Economic Research. En trevlig kille som talade lugnt och sansat med humor utan att överdriva. Alltså en föreläsare helt i min smak.

Han började med att berätta om krisen i vissa EU-länder som levt över sina tillgångar. Där satt vi och kände oss stolta att vi inte gjort det. Men så sa Roström att vi hade varit i precis samma situation 1992 som Grekland är i dag. Vi kunde klara det genom att devalvera kronan kraftigt, ja i själva verket låta den löpa fritt. Vi höjde räntan och det blev en massa indragningar. Och så inte minst Göran Persson. Samma möjligheter har inte Grekland möjlighet till, eftersom de har euro som valuta. Enda ljuspunkten enligt Roström är att de har anlitat Leif Pagrotsky som konsult. Jag vet inte om han var ironisk där, men det kan inte uteslutas.

Nåväl, för oss i Sverige går det bra nu enligt Roström. Arbetslösheten minskar, reproräntan kommer att ha ökat till 2 procent i slutet av nästa år, BNP blir bättre och det går bättre för industrin. Överhuvudtaget var det en mycket positiv bild av Sveriges ekonomiska framtid han målade ut. Vi är redan bäst i klassen av alla EU-länder med de lägsta statsskulderna.

Sedan kom jag hem och lyssnade på radions nyhetssändningar. Kris och elände. Ekots ekonomireporter Christer Hillbom lät som om vår ruin skulle bli större än Greklands - eller Islands. Antingen överdrev Roström eller också är det ekot som inte förstått. Jag vet inte vem som har rätt - det gör ingen. Men det var förbaskat skönt att höra en människa som såg positivt på framtiden. I synnerhet med ekonomi är det ju så att om alla säger att det går åt helvete så blir det en självuppfyllande profetia.

Dessutom var det väldigt goda frallor till frukosten.

Inga kommentarer: