torsdag 13 maj 2010

En hedervärd bransch

I går kom senaste numret av tidningen Bussbranschen i brevlådan. Jag hade bestämt mig för att inte recensera den här tidningen förrän det gått ett halvår efter att Ulo Maasing tagit över som chefredaktör. Mycket därför att det sammanföll med att jag själv avslutade mitt medarbetande i tidningen samtidigt, vilket dock var mer en slump än ett sammanträffande.

Nu har det gått mer än ett halvår. Och tur var nog det att jag väntade. För i början var jag ganska negativ. Så också många läsare som jag träffade. Men i år har det blivit bättre och bättre för var gång och det nummer som kom i går var ännu ett steg i den utvecklingen. En sammanfattning av innehållet finns här http://www.busstidningen.se/2010/05/12/bussarna-som-raddade-hem-svenskarna-premiar-for-viseon-autocuby-sprintar-in-i-sverige-och-mycket-annat-i-bussbranschen-42010/

Bland annat fäste jag mig vid en mycket bra artikel om hur bussbolagen hanterade de problem som uppstod för flyget i samband med askmolnet. Eller åskmolnet som Borås Tidning fick det till. Nio bussbolag intervjuas. Alla hade de mer eller mindre hjälpt till att få hem svenskar som inte kom hem på grund av flygstoppet. Hade de egna bussarna inte räckt till hade de tagit hjälp av andra bussbolag, inhemska och utländska. Mycket jobb hade det varit att få tag i bussar och bussförare, men ingen hade dragit sig för detta.

Men nu tjänade väl bussbolagen en massa pengar på detta? Det är väl klart att de högg upp sig och tog extra mycket betalt, tycker jag mig höra någon säga. Nejdå, inte alls. Alla bussbolagen säger att de tog betalt som vanligt. Ingen att de passade på att ta extra betalt eftersom det fanns läge för det. Folk ville ju hem och var säkert beredda att betala lite extra. Klokt eller dumt? Det kanske kan diskuteras men i varje fall tror jag att branschen tjänar på att handla etiskt korrekt. Kan bli pluspoäng där.

Flera bussbolag lyckades få med sig folk i båda riktningarna. Ett av dem säger att de därför drog av det de fick in för hemresan på fakturan till de kunder som åkte till Paris. Hedervärt!

På näst sista sidan finner jag att jag själv blivit citerad. Jag kommenterade nämligen i ett mejl på tidigare chefredaktören Bjarne Wilmarsgårds blogg "I bästa fall gör bussbranschen en PR-vinst. I värsta fall kommer detta med mardrömsresor och icke fungerande toaletter att skada den." Det senare var något som många tidningar skrev om. Om hjälteinsatser skrevs inte mycket. Men efter den här artikeln är jag ändå rätt övertygad om att det blev en PR-vinst. Och en liten ekonomisk vinst också, för även om ingen högg upp sig hoppas jag att ingen körde med förlust.

Bergkvarabuss körde med 60 bussar för att hjälpa hem strandade flygresenärer. Men de hann också med ett besök i Borås under tiden.


Elfsborg besegrade AIK i går med 4-0. Det inger respekt. Elfsborg brukar nämligen alltid ha svårt för att slå bottenlagen.

Inga kommentarer: