onsdag 5 maj 2010

Så kom då Åsa till Borås

Åsa Torstensson besöker Borås

Även i dag hade Borås fint besök, nämligen infrastrukturminister Åsa Torstensson. Sedan jag visat några journalister inklusive TV4 så att de inte stod vid de avgående bussarna utan vid de som ankommer från Göteborg hade en ansenlig mottagningskommitté samlats.
I denna ingick också ett par demonstrerande SSU-are. Jag hoppas det syns vad som stod på deras plakat (klicka på bilden så blir den större). Här var Åsa strong.
Hon banade sig direkt väg fram till dem och började diskutera med dem. Tyvärr tog hon inte tillbaka sitt yttrande "Vad skall göteborgarna i Borås att göra" utan försökte förklara dess sammanhang. I radion bad hon om ursäkt för att uttalandet hade tolkats som det gjorde. Det lät lite som i Pelle Svanslös, när han var hallåman i katternas radio. En kattmadam sjöng ett operastycke och när Pelle trodde att mikrofonen var avstängd sa han:
- Det var förfärligt vad hon skrek.
Sångerskan blev förstås arg och krävde en ursäkt.
- Ja, jag ber om ursäkt för att ni skrek.
Men det var tufft av Åsa att ta diskussionen. Jag har sett många politiker som i sådana fall satt näsan i vädret och inte låtsats som de sett något.

Sedan gick gänget in i Resecentrum och jag fick en bra bild på Åsa i sällskap med kommunalrådet Ulrik Nilsson i trappan till undervåningen.
Där förföljdes de av pressen till en presskonferens, som jag dock inte bevistade.

En trevlig skulpturgrupp i Stadsparken

Så till något trevligare. Borås stärker sin ställning som Skulpturstaden. I Stadsparken finns numera denna grupp av den belgiske konstnären William Sweetlove. Den heter "The frogs and the galadress".

Tittar man närmare på klänningen ser man att den är full av grodor. (Det är bara en händelse att detta hamnade i samma blogg som började med Åsa Torstensson. Fast det ser ut som en tanke.)

Klänningen bevakas av tre hundar: en gullig kungspudel och två lite mer skräckinjagande pitbullterrier.



Visst blir man glad ner man ser detta. Om nu inte göteborgarna kan hitta på något annat i Borås så kan de ju åtminstone titta på alla våra fina skulpturer.


Elfsborg versus Malmö FF

Elfsborg spelade oavgjort 2-2 mot Malmö FF i dag på Borås Arena. Jag höll på att skriva Ryavallen av gammal vana men så heter det ju inte längre. Vi får väl i alla fall vara glada att inte något företag fått ge namn åt arenan. Ellos Arena eller Wäveribolaget Arena hade väl inte låtit så bra. Hittar man inget annat att illustrera matchen med kan man ju alltid visa en bild på Malmö FF:s spelarbuss.

Trevliga tågresor

I går och i dag har jag åkt med sex olika tåg och således också träffat på sex olika ombordare (eller konduktörer som nog de flesta säger även om det i dag inte heter så). Det har slagit mig hur trevliga de varit allihop. De har kommit fram och sagt ett glatt hej och önskat trevlig resa sedan de tittat på biljetten. Och de har sett äkta glada åt.

Ändå var det bara en av dem som jag kände sedan tidigare. Jag blev smickrad när han sa att han brukade läsa min blogg. Så det blev ju extra trevligt bara för det men också för att det var ett gammaldags loktåg med en förstaklassvagn som nog inte hade gjorts något åt (mer än städats) sedan den levererades 1981. Jag som tycker att min TV-rumssoffa är sliten. Det var inget mot fåtöljerna i denna vagn. De var blå från början men nu var de gråa. Inte av smuts utan av slitage.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, nog ser ser man att Åsa rodnar för det är väl inte solbränna hon har på halsen?

Det är nog ett vågspel att gå i clinch med journalisterna men kan man och är säker på sig själv och sin retorik kan man landa rätt snyggt.

Lars-Gunnar