måndag 17 maj 2010

Konstigt kylskåpsuppförande

Konstigt nog gick mitt kylskåp sönder en vardagskväll och inte som det brukar precis innan en storhelg när det inte finns några reparatörer i tjänst. Nåväl, nu i kväll märkte jag att det runnit vatten på golvet och att glassen i frysen hade börjat mjukna. Eftersom det är samma kompressor för kyl och frys och den var helt tyst så förstod jag att kylen pajat och ringde jouren samt började flytta allt ömtåligt till min fars lägenhet. Han bor ett hundratal meter från mig och är på landet just nu så det är inga problem att låna hans kyl och frys. Under tiden som jag höll på med detta ringde en väktare och sa att han sökt mig men jag inte var hemma. Så det tog väl inte ens en kvart innan han var på plats.

Just nu ringde El-center och sade att de skulle komma upp med en lånekyl om några minuter så visst är det service att bo i hyreslägenhet. I morgon kommer säkert Tomas och Tommy och fixar kyl och frys åt mig och så är det bekymret över. Inte kostar det mig ett öre heller.

2 kommentarer:

Kenneth Svensson sa...

Hej Staffan.
Samma sak har just hämt hemma hos oss fast tvärtom. Kylen bara gick och gick så allt frös till is fast vi slog från den då och då. Samma fina service som Du berättade om. En servicekille ringde idag och sa att han skulle komma direkt om det var Ok. Det var det och nu fungerar allt igen. Även vi bor numera i hyreslägenhet.
Bästa Hälsningar
Kenneth i Malmö

Staffan Sävenfjord sa...

Ja, efter all skit det skrivs om hantverkare så känns det ju bra att kunna berätta om sådant som fungerar. Klockan 10 ringde det på dörren och där stod Heikki, som varit reparatör på området sedan jag flyttade hit 1994. Han lyckades få i gång kylskåpet men konstaterade att termostaten hängt sig och att den snart kommer att göra det igen. Så i morgon kommer han och byter termostat. Sedan blev det lite trevligt småprat innan han gick med löfte att komma tillbaka. Och det gör han säkert i morgon medan jag är i Göteborg för att lösa konflikter. Inte mellan stater utan mellan tågbolag.