fredag 8 augusti 2008

Kan man få ersättning av Aftonbladet

Häromdagen jämförde Aftonbladet SJ med flyget. Aftonbladet har fortfarande inte förstått att det finns fler tågbolag än SJ så att de jämförde tåget med flyget. Man hade plockat ut cirka fem punkter där man redan på förhand visste att flyget var bättre. OK, flyget har genom lagstiftning tvingats att skärpa sig ordentligt det senaste året så tåget har halkat efter. Liksom bussen. Men om nu tåg- och bussbolagen skall betala ersättning för förlorad arbetsinkomst vid föreseningar: vem skall betala detta? Ja, det lär väl bli vi genom biljettpriserna.
I dag hade Aftonbladet en krönika av en som heter Malin Wollin. Den handlade om en tågresa mellan Linköping och Vimmerby, där tåget blev inställt och ersattes av buss. Bussen var ostädad och nedklottrat. Allt detta var förstås SJ:s fel för de gör som de vill. Nu har dock fru krönikören missat två, eventuellt tre, väsentliga saker, i sammanhanget: Tågen på sträckan körs inte av SJ utan av Veolia Transport. Bussens skick svarar bussbolaget för. Dessutom var det så, när jag var driftledare för den banan för tre år sedan (när BK Tåg körde), att det var Östgötatrafiken som svarade för ersättningsbussar om tågen inte kunde gå.
För att kunna läsa krönikan på nätet måste man abonnera på en s k plustjänst. Det kostade 19 kronor för en månad. Inga stora pengar förvisso, men jag blev i alla fall förbannad när jag läste skiten och skrev därför svar till Aftonbladet när de välkomnade mig till den nya tjänsten:

Hej!

Tackar för välkomnandet. Jag gick med för att läsa Malin Wollins krönika om SJ. Och så visar det sig att hon inte alls åkt med SJ utan med Veolia Transport.
Jag känner mig klart lurad och fordrar därför de 19 kronorna tillbaka jämte skälig ersättning för den tid jag lagt ned på att söka medlemsskap och läsa den lögnaktiga krönikan.

Hälsningar
Staffan Sävenfjord


Får väl se nu om de hör av sig. Inte för att jag behöver pengarna men om jag får någon ersättning skall de bilda en fond som skall få namnet "Sävenfjords fond för bekämpande av lögnaktig journalistik". Jag kommer också att ta en miljon kronor av mina lotterivinster och lägga i den fonden.

Inga kommentarer: