söndag 3 augusti 2008

Oväder i morgon

Jag skrev häromdagen att jag är trött på värmen och det läste man tydligen på SMHI och ordnade regn i dag. Nu är jag trött på regnet...
Fast det skulle visst bli en rejäl rotblöta i morgon. Lage Larsson pratade om upp till 100 mm. Det är en tiondedel av vad som faller i Borås ett normalt år. Och då är ändå Borås Sveriges regnrikaste stad om man mäter i mängden nederbörd. Vilket inte innebär att det regnar jämt här.
Det har varit en lugn dag i dag och mycket har jag inte gjort. Satt och sorterade upp lite fotografier och bokförde dem i min databas. Jag har nu över 10 000 bussbilder i datorn. Så var jag och hälsade på min far och beaglarna på landet. De blev glada som vanligt, särskilt de båda senare.
Hemma igen läste jag på nätet att jag har floppat ur fullständigt. Varför? Jo, jag råkade tycka att en allegori om SJ:s biljettsystem var något överdriven och inte speciellt följsam mot verkligheten. Det får man naturligtvis inte tycka i ett debattforum för järnvägsintresserade. Där får man bara ha en åsikt: att allt som SJ gör är skit. Jag tycker nog man kan ha en lite mer nyanserad bild även på SJ. Annars torde man vara meriterad för en anställning på Aftonbladet. Fast de tycks visst redan ha tröttnat på sin kampanj mot SJ. Tacka vet jag på den tiden som Hasse Alfredson och SJ:s dåvarande generaldirektör Lars Peterson pennfäktades i Dagens Nyheter. Det pågick i flera månader.
Så såg jag den närmast obegripliga finska deckarserien Gränsfall. Finlandssvensk teater verkar vara något som finsk TV producerar för att de måste. Ofta dåliga manus och dito skådespelarinsatser. De finskspråkiga serierna brukar vara mycket bättre för att nu inte tala om de danska och norska. Ni missade väl inte "Berlinerpopplarna"?
Minnenas Television bjöd i går på en trevlig underhållning med en synnerligen avspänd Lars-Gunnar Björklund som motvikt till de synnerligen spända Arne Weise och Lasse Holmqvist. Samt en berusad Lennart Hyland som ringde in till programmet utan att säga något som helst vettigt på fem minuter. Kul att se nu, men måste varit väldigt pinsamt när det hände. Men man kan ju undra vad producenten tänkte när han släppte in Hyland i programmet. Vågade ingen säga nej till "den store". Det där är ju något som vi jobbat kvällar i helt andra jobb känner igen. Alltså att chefen sitter och krökar till på kvällen och skall ringa sig och lägga i det han inte har med att göra. För säkerhets skull: detta gäller jobb jag haft förut, inte något av dem jag har i dag.
Väntar nu bara på att det spanska lotteriet skall skicka de där drygt två miljoner eurona som jag vunnit. Tänkte använda dem på något roligt. Erinrar mig under studietiden när en kamrat och jag vann 50 kronor på ett lotteri och bestämde oss för att använda pengarna på något kul men fullkomligt meningslöst. Vi kom efter mycket funderande på att vi kunde hjälpa bilister som parkerat på en söndag att betala parkeringsavgiften. Nu behövde man inte betala sådan på söndagar men det var ju inte förbjudet att göra det. På den tiden la man i pengar i en stolpe bredvid bilen och vred om en knapp för att stå en timme eller två.
Alltså gick vi där och la i pengar och betalade för de bilar som stod parkerade. Det roliga var folks reaktioner. Många förklarade att man inte behövde betala på söndagar. Roligast var dock när bilägarna kom tillbaka och till sin stora förvåning såg att parkeringsavgiften var betald. En såg ut som om han skulle gå direkt till Länkarna. En annan blev utskälld av sin fru för att han varit så urbota korkad att han betalat parkeringsavgift en söndag. Så fanns det folk som g ick förbi och skrattade och pekade finger åt bilisterna som betalat trots söndag.
Jag vet nu att antalet läsare är ganska högt. Det är kul. Hoppas att ni berättar för era ovänner om min blogg. Är era vänner något att ha läser de den förstås redan.

Inga kommentarer: