måndag 18 augusti 2008

Skön känsla i Öxnered

Var i Öxnered i går kväll. Blir antagligen sista gången på mycket länge som jag har anledning att vara där. Det är ju ingen plats man kommer att sakna precis.
Men som jag tidigare skrivit: när tåg 399 ankom Öxnered i går var det sista tåget som utväxlades med buss för den här perioden. Ett 40-tal resenärer fick ynnesten att byta till två bussar och de fick således gott om plats. Tågsättet väntade sedan i en dryg timme i Trollhättan innan banan öppnades igen efter åtta veckors avbrott. Därefter gick det tomt till Göteborg. Tågkompaniet och NSB håller fast vid den gamla traditionen att alltid köra första tåget efter ett längre trafikavbrott.
I dag går tågen igen, men det kommer att bli en svår vecka eftersom banarbetet har lämnat efter sig många hastighetsnedsättningar. Om någon vecka har väl tillräckligt många tåg gått över utan att spåra ur så man kan höja hastigheten igen.
I går kunde jag alltså avtacka våra stationsvärdar Mia och Peter, som gjort en fantastisk insats i Öxnered under de gångna veckorna. Ja, Mia har också varit lite som stationsvärd i Göteborg, där insatsen inte varit mindre. Även Interbus har gjort en jätteinsats och lyckas fixa fram såväl bussar som förare som egentligen inte funnits.
Nu är det till december nästa gång innan det blir något större trafikavbrott mellan Göteborg och Trollhättan. Så vi kommer att få det lugnt nu ett tag.
Restskattesedeln ramlade in i dag. Skatteverket blir visst aldrig nöjda. Trots att jag betalade in de nästan 40 000 kronor som de krävde mig på i våras så damp det nu ner ett krav på drygt 10 000 kronor till. 50 000 i restskatt på ett år. Ja, det beror väl på att jag betalat för lite skatt förut - och det har inte kommit som någon överraskning precis. Men det känns ju i alla fall rätt mastigt.
Den har förträffliga tjänsten som Sveriges Radio har att man under 30 dagar efter första sändning kan lyssna på ett radioprogram via Internt är utmärkt, tycker jag. Jag lyssnar mycket på radio men jag har svårt att passa radions tider. Tidigare hade jag ett system med timer och kassettband, men dels blev det begränsat vad man kunde spela in och ibland så gjorde man något fel: ställde in fel tid eller glömde sätta i ett band. Eller också hade man kommit åt stationsinställningen på radio.
Det blir inte alltid rätt nu heller. Skulle lyssna på Kalas från i fredags. Programmet är numera förlängt och slutar 21.40 i stället för tidigare 20.30. Men på nätet slutade det som förut 20.30, mitt i en intressant intervju med Christer Fuglesang. Jag formulerade ett ilsket mejl men skickade det inte utan valde att skicka ett vänligt sådant i stället. Fick snabbt svar att man skall kolla från programledaren Mats Ingels själv. Jo, man rättade till det under dagen fram till klockan 21.00. Men sista delen av programmet har fortfarande försvunnit i cyberrymden. Nytt mejl och synnerligen raskt svar från Mats trots att klockan var över 19.30 på kvällen.
Jag börjar förstå vad som menas med public service. I positiv betydelse alltså.

Inga kommentarer: