lördag 23 maj 2009

Timeout

Ni får ursäkta men det blir en liten timeout i rapporteringen från Magdeburg i dag. Får se om jag hinner i morgon. Dagen har ägnats åt Smålandsrundan. Det är ett rally för yrkesfordon, som körs med Skillingaryd som bas. I årets upplaga deltog cirka 130 fordon. 3 "riktiga" bussar, 3 "fuskbussar", några taxibilar och brandbilar och resten lastbilar. Dagens rally gynnades av bra väder och det var otroligt mycket folk ute. Göstaströms Motorklubb har från en trevande start för några år sedan lärt sig att organisera upp det hela och i dag fungerade till och med "lunchen". Då kanske frånsett att den avåts vid 15-tiden. Men det fanns ärtsoppa och pannkakor eller pannbiff. Och minsann fick man inte pannkakor till pannbiffen också.

Själv åkte jag först med Magnus Knutsson, som för dagen valt sin Scania-Vabis BF76 från 1966 med SKV-kaross. Annars brukar det vara årsbrodern med Hägglunds-kaross som han använder. Efter pausvilan i Ohs bruk åkte jag vidare med den enda buss som jag själv har varit (del)ägare till: en Scania-Vabis CF76 från 1964 och tillhörig Svenska Omnibusföreningen. Den bussen åkte jag många gånger i på väg till och från jobbet på 1980-talet, då den ägdes av Wasatrafik. Det där med mitt ägande då: jo, man fick köpa andelar i bussen och jag hade andelar för 2 000 kronor i den. Så jag var väl bara delägare. Men så började det bli lite ekonomiska problem för bussen och i panik för att behöva stå för mitt ägareansvar så skänkte jag bort mina andelar. Det var nog trots allt en bra affär.

Ett utförligare reportage och bilder på några av ekipagen kommer i en blogg nära dig när jag får tid.

3 kommentarer:

Jan sa...

Väntar med spänning på nästa sändning!

pappa B sa...

Tjosan i pereferin!
Kul att cykelreparatören sett över ditt onda knä. Skall de nu operera in en ny knäskål, så se till att de stoppar in en som har inbygd GPS som visar läget i ett armbandsur. Det skulle sitta fint när vi gör nästa bar-runda i Tyskland och förmodligen ge oss en anvisning om åt vilket håll hotellet ligger.
Ha en fin helg. Blir du med till SPA-livet i Meckelnburg?
Bernt

Staffan Sävenfjord sa...

Hej pappa B, Sveriges gladaste man!
Det där med GPS var en bra idé. Men inte sjutton behöver vi det för att hitta till baren. Det går ju att lukta sig fram. Tyvärr kan jag inte åka med till Mecklenburg. Och jag såg att du också fått lämna återbud. Men det blir väl fler resor...