torsdag 7 augusti 2008

På kryssning till Grönland, del 1

Kryssningsfartyget Clipper Adventurer

Min hytt, nummer 214.

Jag har varit på båtkryssning till Färöarna, Västmannaöarna, Island och Grönland. Det blev en mycket fin resa och det finns mycket att berätta om.

På Sveriges nationaldag den 6 juni är jag i Köpenhamn. Jag skall nämligen börja en drygt två veckor lång båtkryssning till Grönland. Lite pirrigt känns det förstås, där jag sitter i taxin och ser vår båt Clipper Adventurer på långt håll.

Den är chartrad av den danska resebyrån Albatros Travel, som har specialiserat sig på lite annorlunda resor. Jag har åkt med dem förut, nämligen till Sydafrika hösten 2006.

Båten är större än vad jag fått intryck av utifrån de bilder jag sett men långt ifrån lika stor som till exempel Hurtigruten eller Finlandsfärjorna.

Redan när taxin svänger in förstår jag servicenivån. Taxin har inte ens hunnit stanna förrän två man är framme och tar hand om mina väskor och när jag lite senare går in i min hytt är de där.

Reseledaren Björn Christensen hälsar välkommen. När han hör att jag är svensk undrar han om hur det skall gå med danskan ombord.

– Det är inga problem, jag har sett många danska TV-serier, svarar jag kaxigt.

De orden skulle jag få ångra många gånger.

Hytten är inte särskilt stor men eftersom jag skall ha den för mig själv är det inga problem. Ett stort fönster ger bra utsikt ut. Dusch och toalett finns. Den senare är det för övrigt många bekymmer med. Spolningen lägger då och då av, så den alltid snabbe och glade toalettreparatören och jag blir goda vänner.

Vi är 82 resenärer – av dem är 81 danskar liksom reseledningen. Det är bara fartygsläkaren och jag som är svenskar. Besättningen på båten kommer från i stort sett hela världen. Kapten Idar Pedersen kommer från Färöarna, maskinchefen från Montenegro, min hyttvärdinna Danisja från Rumänien och vår servitör Rodel från Filippinerna liksom de andra servitörerna.

Det börjar med en inledande räddningsövning, som består i att vi skall samlas på angiven plats – i mitt fall matsalen – och prova att ta på oss den räddningsväst som finns i hytten. Inte så svårt och alla klarar det provet.

Vår avgång från Köpenhamn är utsatt till klockan 17.00 men inte förrän fyra och en halv timme senare kommer vi i väg. Orsaken är att bunkringen av olja blivit försenad. Men när den väl är klar har vi olja så att det med råge skall räcka hela resan.

Således äter vi att den första middagen medan vi ännu ligger vid kaj i Köpenhamn. Den här resan medför stor fara för att midjemåttet ökar ytterligare. Matsedeln omfattar två förrätter, soppa, två varmrätter och dessert. Det är dock inte meningen att man skall äta allihop utan välja. Även om säkert ingen säger något om man ber att få alltsammans.

Våra servitörer är alltid på plats och jag hinner knappt avsluta en rätt förrän tallriken är borta och nästa på plats.

Jag förstår nu att jag överdrivit min förmåga att förstå danska. Att hänga med i bordsgrannarnas samtal är helt omöjligt. Däremot kan jag svara nödtorftigt när de vänder sig direkt till mig. Trösten är att de har minst lika svårt att förstå mig.

Men det här skall nog bli bra…
Fortsättning följer

1 kommentar:

Inge Løvoll sa...

Hei, Staffan!
Jeg er en av dem som leger din blogg - da kan du legge til en leser til på listen din. Du opplever mye som det er både hyggelig og interessant å lese om. Færøyene, Island og Grønland har mye interessant å by på, både når det gjelder historie, kultur og natur. Interessant også å få vite mer om bussene der.
Fortsett å skriv, så skal jeg fortsette å lese!
Mvh Inge Løvoll, Mysen i Østfold, Norge